وزارت دفاع: گزارش بی بی سی در مورد مناطق تحت کنترل طالبان مبالغه آمیز است

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36450

حکومت افغانستان در واکنش به نشر گزارش بی بی سی در مورد نقاط تحت کنترل طالبان، می گوید که این گزارش دور از واقعیت است. طالبان فقط بر 11 ولسوالی افغانستان تسلط دارد.

حکومت به گزارش تازه بی‌بی‌سی از میزان ساحات فعالیت طالبان در این کشور واکنش نشان داده است. دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع با نشر اعلامیه‌ای گفته که گزارش‌های از میزان حاکمیت طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در جغرافیای افغانستان، آنهم با تایید آن از طریق تلفن، می‌تواند “خیلی نوسانی، متغیر و دور از واقعیت” باشد.

در اعلامیه این نهاد تاکید شده که ممکن است تهدیدات در مناطقی وجود داشته باشد اما “حاکمیت دشمنان افغانستان در آن مناطق قطعا وجود ندارد.”

وزارت دفاع می‌گوید: “محاسبات نوسانی، به هیچ صورت نمایانگر واقعیت‌های موجود شده نمی‌تواند. وضاحت دارد که دشمنان مردم افغانستان به جز ایجاد تبلیغات واهی و تهدیدات، در جغرافیای کشور حاکمیت ندارند.”

روز گذشته بی‌بی‌سی با انتشار گزارشی گفته بود که طالبان اکنون به طور علنی در ۷۰ درصد از خاک افغانستان فعال هستند.

آماری که نشان می‌دهد که پس از خروج نیروهای رزمی خارجی در سال ۲۰۱۴ مناطق بیشتری در معرض تهدید و یا در کنترل طالبان قرار گرفته است.

وزارت دفاع گفته است که گروه طالبان به جز از ۱۱ ولسوالی، آنهم درمرکز ولسوالی، دیگر بر هیچ گوشۀ از جغرافیای افغانستان تسلط ندارد.

در اعلامیۀ وزارت دفاع آمده است، گزارش هایی را رد کرد که گویا ۷۰ در صد ولسوالی های افغانستان تحت کنترول و یا تهدید گروه طالبان قرار دارد.

آقای وزیری همچنین گزارش هایی را تکذیب کرده که گویا ۱۵ میلیون جمعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان قرار دارد و آنرا ” کاملاً مبالغه آمیز” عنوان کرده است.

اظهارات این مقام وزارت دفاع افغانستان در حالی بیان شده است که در هفته های اخیر شهر های عمدۀ افغانستان به شمول کابل شاهد حملات مرگبار بوده است که در نتیجۀ آن صد های غیر نظامی کشته و یا زخمی شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟