وزارت خارجه نشست سه جانبه مسکو بدون جضور افغانستان را پرسش برانگیز می داند

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16514

در آستانه برگزاری نشست سه‌جانبه روسیه، چین و پاکستان در مسکو درباره افغانستان، حکومت افغانستان به این نشست واکنش منفی نشان داده است.

این نشست قرار است امروز(سه‌شنبه، ۷ جدی) درباره بررسی راه‌های تامین صلح و ثبات در افغانستان با حضور مقام‌های روسی، چینی و پاکستانی در مسکو برگزار شود، اما از دولت افغانستان در این نشست دعوت نشده است.

در حالی‌که حدود یک دهه تلاش حکومت افغانستان و حامیانش برای تأمین صلح و گفت‌وگو با طالبان بی‌نتیجه پایان یافته است، مسکو امروز میزبان یک نشست سه‌جانبه برای تأمین صلح در افغانستان است.

برگزاری یک نشست سه‌جانبه میان نمایندگان رسمی سه کشور روسیه، چین و پاکستان در حالی برای دولت افغانستان واکنش‌برانگیز شده است که قبل از این حکومت افغانستان از بسیاری تلاش‌های رسمی و غیررسمی چه به‌صورت آشکار یا پنهان، حمایت کرده و حدود یک دهه نشست‌های چندجانبه را درکشورهای مختلف برگزار کرده‌اند.

اما امروز نشست سه‌جانبه‌ی روسیه، چین و پاکستان درباره‌ی افغانستان در مسکو در غیاب دولت افغانستان برگزار می‌شود. وزارت خارجه‌ی افغانستان یک روز قبل از برگزاری این نشست با واکنش منفی برگزاری این نشست را سوال‌برانگیز خوانده است.

احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است “بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان‌ها، ولو با نیت نیک صورت گیرد، از یک طرف نمی‌تواند به بررسی واقع‌بینانه وضعیت کمک کند و از طرف دیگر، سوال‌های جدی را در خصوص هدف این نوع مجالس نزد افغان‌ها به وجود می‌آورد.”

آقای مستغنی تاکید می کند که وزارت خارجه کشورش “ابهام در مورد هدف این مجلس و عدم هماهنگی با افغانستان” در این خصوص را “نگران‌کننده” می‌داند و از برگزارکنندگان آن توضیح می‌خواهد.

کارشناسان می گویند آنچه برای حکومت افغانستان پرسش‌برانگیز و حساس است، نگرانی از به‌رسمیت شناخته شدن گروه طالبان به‌عنوان یک قدرت در داخل خاک افغانستان است. این نگرانی دولت افغانستان زمانی محقق می‌شود که کشورهای قدرتمند منطقه با برگزاری نشست‌های این‌چنینی در پی کسب مشروعیت برای گروه طالبان باشند و این گروه را از انزوای موجود در فضای سیاسی به محراق توجهات دیپلماتیک و سیاسی بکشانند. از این‌رو، نگرانی اصلی از برگزاری چنین نشست‌ها تلاش‌های سازمان‌یافته برای کسب مشروعیت برای طالبان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟