وزارت خارجه ساخت دروازه تورخم از سوی پاکستان را “تاسفبار” خواند

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14514

وزارت خارجه‌ در واکنش به ساخت دروازه و تأسیسات از سوی پاکستان در گذرگاه مرزی تورخم این اقدام پاکستان را «تأسف‌بار» خوانده و محکوم کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه، آمده است: “جمهوری اسلامی افغانستان اعمار دروازه در تورخم را تأسف‌بار و برخلاف عرف حاکم در این خصوص و در مغایرت با اصول حسن همجواری خوانده و آن را شدیداً محکوم می‌نماید.”

ساخت دروازه و تأسیسات از سوی پاکستان، در ماه جوزای امسال باعث درگیری میان مرزبانان دو کشور شد و پس از آن تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان بالا گرفت.

پس از این درگیری که یک مقام ارشد ارتش پاکستان و چند سرباز افغانستان کشته شد، چندین روز مرز تورخم بر روی عبور و مرور بسته شد. افغانستان تأکید کردند که موضوع مورد مناقشه باید از مجراهای دیپلماتیک و صلح‌آمیز حل گردد. مقام‌های دو کشور در سطوح مختلف با هم دیدار و روی این مسأله گفت‌وگو کردند.

در ماه سرطان مقام‌های افغانستان و پاکستان روی ایجاد یک «میکانیزم عالی‌رتبه‌ی دوجانبه برای مشوره و هماهنگی روی مسائل مختلف مهم در روابط و همکاری‌های دوجانبه، به‌شمول امنیت، رفت‌وآمد مردم و وسایط میان دو کشور و مسائل مرتبط دیگر» توافق کردند.

مقام‌های افغانستان خواستار توقف ساخت این دروازه‌ها و تأسیسات از سوی پاکستان شدند.

اما پاکستان ساخت این تأسیسات را متوقف نکرد و در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که پاکستان این دروازه را ساخته است. تصاویر از مرز تورخم منتشر شده نشان می‌دهد که ساخت این دروزاه‌ها تکمیل شده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه آمده دولت افغانستان این اقدام پاکستان را که «علی‌رغم توافقات قبلی» صورت گرفته است، «خلاف تعهدات طرفین» و یک اقدام «نامناسب» می‌داند.

وزارت خارجه می‌گوید که دولت افغانستان گزینه‌های مختلف را برای جلوگیری از تداوم این تخطی‌های پاکستان، جداً مورد بررسی قرار می‌دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟