واگذاری منطقه دندغوری به طالبان

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 9702

خبرگزاری عقاب نوشت:

حکومت منطقه دندغوری در ولایت پغلان را با امضای یک سند به طالبان سپرده است. در این سند آمده است که نظامیان کشور هیچگونه حمله نظامی در منطقه دندغوری نخواهند داشت و نیروهای دولتی حق بازداشت کسی را در این منطقه ندارند. چرا حکومت برای آوردن امنیت در بغلان دست به دامن طالبان شده است؟ این سند برای آوردن امنیت است یا به رسمیت ساختن طالبان؟

فیصل سمیع عضو مجلس سنا در برنامه «فراخبر» گفت: امضای این سند نوعی مشروعیت بخشیدن به مخالفان مسلح نظام در ولایت بغلان است. در جنگ هایی که این چند ماه در جریان بود تعداد زیادی از جوانان و سربازان بی رحمانه توسط طالبان کشته شدند. با این وجود امضای این سند توسط حکومت بسیار بی شرمانه است.

وی ادعای هیات اعزامی از کابل به بغلان در خصوص امضای این پیمان با ریش سفیدان، را رد کرده و گفت: ریش سفیدان همیشه در ابعاد مختلف زندگی مردم افغانستان نقش خود را داشته و دارند اما متاسفانه ریش سفیدان اصیل و طرفدار نظام و صلح از طرف طالبان مورد بی حرمتی قرار می گیرند. بارها همین ریش سفیدان

از طالبان تقاضا کرده اند جنگ را قطع کنند و مین گذاری نکنند اما هیچ اعتنایی نشد.
سمیع در ارتباط با هدف امضای این سند اظهار کرد: مشکل و نفاق قومی در بغلان وجود ندارد. اقوام بغلان سالها است که برادروار در کنار یکدیگر زندگی می کنند و زندگی خواهند کرد. شورای ولایتی آن هم نهاد معتبری است که از بطن مردم بغلان برخاسته است. نه شورای ولایتی و نه ریش سفیدان بغلان از حکومت نخواسته بودند که بیایند و مشکلات قومی این ولایت را رفع کنند چرا که چنین مشکلی وجود ندارد. هیاتی که به بغلان آمده تنها با قصد سپردن بغلان به طالبان بوده است.

این عضو سنا در خصوص آثار بد امضای این سند ابراز داشت: همواره تقاضای مردم بغلان این بوده است که یک هیات بلند پایه حکومتی به بغلان بیاید تا جنگ میان طالبان و نیروهای حکومتی فروکش کند. چرا که هم اکنون حدود پنجاه قریه از آن به دست طالبان است. طالبان در بیشترین ساحات ولسوالی دند غوری پغلان به ویژه ساحات مسکونی دند غوری تسلط دارند. این پیمان امنیت بغلان را به شدت دچار چالش می کند. تا فردای روزی که پیمان با هیات اعزامی از کابل امضا شد، تحرکات طالبان ادامه داشت. این سفر و این تفاهمنامه اسباب ضعف روحیه نیروهای امنیتی را فراهم آورد. حکومت با امضای این سند در واقع طالبان را در بغلان تقویت کرده است.

وی امضای سند را غیر قانونی دانسته و افزود: امضای این سند و کار این هیات کاملاً خلاف قانون است. روحیه سربازان و نیروهای امنیتی ما را در سرتاسر افغانستان تضعیف می کند و باعث ناامن شدن بغلان می گردد. بعد از این پیمان در آنجا بر دو پولیس حمله ای صورت گرفت آنها به قتل رسیدند و طالبان اسلحه هایشان را با خود بردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟