واکنش کمیسون مستقل حقوق بشر به توافقنامه صلح دولت و حزب اسلامی

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15899

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در واکنش به امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، ازدولت می‏‌خواهد که مانع تداوم فرهنگ معافیت شده و تحت هیچ شرایطی به نادیده گرفتن این حقوق متعهد نگردیده و عدالت در قبال قربانیان و متهمان نقض حقوق بشر را فراموش نکند.

این کمیسون در بیانیه ای که به نشر رسانده است نگاشته است؛ که صلحی بر بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر بنا شود، نمی‌تواند دوام بیاورد. این کمیسیون تاکید می کند که صلح به این شکل عادلانه و پایدار نمی‌تواند باشد.

موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی روز پنج‌شنبه‌ میان نمایندگان دو طرف به امضا رسید. این موافقت‌نامه قرار است با امضای اشرف ‌غنی رییس‌جمهور و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی اجرایی شود. با اجرایی‌شدن این موافقت‌نامه، زمینه بازگشت حکمتیار و شریک‌شدن حزب اسلامی به قدرت مساعد خواهد شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در واکنش به امضای این موافقت‌نامه، از تلاش‌های دولت افغانستان برای تامین صلح در کشور استقبال کرده، اما می‌گوید که صلح صرفا نبود جنگ و پایان برخورد مسلحانه نیست. به گفته این کمیسیون، صلح پایدار زمانی تامین می‌شود که برعدالت استوار بوده و متضمن حقوق بشر، پیشرفت، ترقی و توسعه کشور باشد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با تاکید بر این‌ که زندگی در فضای صلح‌آمیز و آرامش حق مسلم شهروندان افغانستان از مصادیق حقوق بشری است، اما در اعلامیه‌ای می‌گوید: «صلحی که بر بی‏‌عدالتی و نقض حقوق بشر بنا شود، نمی‏‌تواند دوام بیاورد و عادلانه و پایدار باشد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته تا در تلاش‌هایش برای تامین صلح در کشور، اصل عدالت، حقوق بشر، حقوق قربانیان، حقوق زنان و دیگر موازین حقوق بشری را که در قانون اساسی و دیگر اسناد بین‌المللی حقوق بشری تضمین شده است، معیار عمل خود قرار داده و اطمینان دهد که این ارزش‌ها در روند صلح نادیده گرفته نمی‌شوند. این کمیسیون می‌گوید: «پاسخ‌گویی مرتکبان نقض حقوق بشر، رسیدگی به جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت و دادرسی عادلانه از حقوق مسلم قربانیان، موارد نقض حقوق بشر در کشور ما است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنین از دولت خواسته تا مانع تداوم فرهنگ معافیت شده و تحت هیچ شرایطی این حقوق و تامین عدالت در قبال قربانیان و متهمان نقض حقوق بشر را نادیده نگیرد. کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: «حقوق قربانیان مبنی بر دسترسی به عدالت را هیچ مرجعی نمی‏‌تواند نادیده بگیرد. زیرا این حقوق متعلق به خود قربانیان بوده، در قانون اساسی و اسناد بین‏‌المللی حقوق تسجیل و تضمین شده و جزو تعهدات بین‏‌المللی دولت افغانستان محسوب می‏‌گردد. بنا تمام طرف‌های درگیر با اذعان به واقعیت‌های گذشته باید مسوولیت اعمال و رفتار‌های گذشته‌ی خویش را به عهده بگیرند و با قبول مسوولیت در برابر قربانیان پاسخ‌گو باشند و از احکام قانون اطاعت نمایند.»

توافقنامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار، هفته گذشته بین حنیف اتمرمشاور شورای امنیت ملی و غیرت بهیر رییس هیات مذاکره‌کننده‌ی حزب اسللمی به امضاء رسید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟