واکنش واشنگتن و کابل به اظهارات سرتاج عزیز

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 9021

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از صدای آمریکا، واشنگتن و کابل در واکنش به اظهارات روز دوشنبه سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان گفته اند که آن کشور برای مهار نمودن تهدیدات دهشت افگنی باید اقدامات بیشتر بکار گیرد.

آقای عزیز گفته است که شبکه حقانی در پاکستان متلاشی گردیده اما توانمندی های این گروه دهشت افگن در افغانستان قوی است. به گفته این مقام ارتش پاکستان طی عملیات گسترده در مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان، شبکه حقانی و گروه طالبان را سرکوب کرده است.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اما گفت که متوقف ساختن خشونتهای مرگبار طالبان و شبکۀ حقانی نیازمند دو برابر ساختن کار مبارزه با این تهدیدها است.

جاش ارنست، سخنگوی قصر هم اظهارات مشابه داشت و گفت که سوسن رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور باراک اوباما، در سفر اخیرش به پاکستان بر مبارزه جدی تر اسلام آباد بر ضد دهشت افگنی تاکید ورزید.

همزمان با این، سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا بار دیگر بر موقف قبلی حکومت افغانستان تاکید کرد و پاکستان را به حمایت از دهشت افگنان متهم کرد.

مقام های کشور همواره تاکید کرده اند که رهبری و همه ساز و کار شبکۀ حقانی در قلمرو پاکستان است. حکومت افغانستان بر علاوۀ رویداد های گذشته، شبکۀ حقانی را مسوول چند رویداد اخیر امنیتی در شهر کابل می داند که در نتیجۀ آن ده ها غیرنظامی کشته شد.

ایالات متحده امریکا شبکه حقانی را در فهرست سازمان های دهشت افگن بین المللی قرار داده است. مایک مولن، لوی درستیز پیشین ارتش امریکا، شبکه حقانی را “بازوی اجرائیه ای” سازمان استخبارات پاکستان (آی اس آی) خوانده بود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟