واکنش های مختلف به طرح طالبان برای انحلال ارتش افغانستان

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 53162

سخنان عضو ارشد طالبان در خصوص انحلال ارتش افغانستان پس از توافق صلح، واکنش های گسترده ای را در محافل سیاسی و اجتماعی کشور برانگیخته است.

محمد عباس استانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده گروه طالبان با آمریکا اخیرا گفته است: طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و انتظار می‌رود که ارتش افغانستان برای رسیدن به یک توافق صلح منحل شود.

وی اضافه کرده است که این ارتش را آمریکا ساخته و به طور طبیعی بعد از خروج نظامیان این کشور از افغانستان منحل خواهد شد.

اشرف غنی: انحلال ارتش یک تخیل و وهم است

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این اظهارات، طی مراسمی برای تقدیر از نیروهای ویژه ارتش گفت: این گفته ها تنها یک تخیل و وهم است. اگر کسی منتظر منحل شدن ارتش افغانستان است باید هزارن سال صبر کند.

غنی در ادامه گفت: اگر طالبان جرات دارد در میدان نبرد حضور داشته باشد و مبارزه کند نه اینکه دست به حملات انتحاری بزند.

وی با بیان اینکه طالبان از خود اختیاری ندارد ادامه داد: افرادی که با استفاده از زور راهی قطر شدند، آیا ارتش ما را تهدید می کنند؟

حزب جمعیت اسلامی: طرح انحلال ارتش خواسته استخبارات منطقه است

شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی نیز در یک نشست خبری در کابل، طرح انحلال ارتش را خواسته استخبارات منطقه خواند.

سید ابراهیم عماد، رئیس شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی گفت: طرح انحلال ارتش افغانستان که از سوی یک عضو گروه طالبان مطرح شده، خواست استخبارات منطقه به ویژه سازمان استخبارات مرکزی پاکستان است.

وی تاکید کرد: ارتش، قلب تبنده مردم افغانستان بوده و از دستاوردهای مهم و ملی تلقی می‌شود و طرح انحلال آن یک خواست خصمانه است.

امرالله صالح: بحث درباره انحلال ارتش کمتر از ارتداد نیست!

امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور نیز به موضوع مطرح شده از سوی طالبان مبنی بر انحلال قوای مسلح افغانستان واکنش تندی نشان داده است.

صالح در صفحه فیسبوکش نوشته است: «قوای مسلح افغانستان مدافع عزت، ارزش های معنوی و مادی کشور ماست. اینکه طالب خواستار اضمحلال قوای مسلح دولت افغانستان است جای تعجب نیست زیرا همه میدانم جسم و فکر طالب وسیله ای است در اختیار دشمن دیرینه خارجی افغانستان که بر همگان معلوم است.»

وی در ادامه نگاشته است: بحث، مکث و یا مذاکره روی این خواست شیطانی کمتر از ارتداد و کفر گویی نیست.

خالد: ارتش تا آخرین رمق به مبارزه ادامه می دهد

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفته است که منسوبین ارتش، تا آخرین رمق، مبارزه خود را در راستای دفاع از کشور و نظام ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که عملیات‌های ویژه را مطلقا توسط نیروهای امنیتی این کشور انجام دهیم، تاکید کرد که نیروهای دفاعی افغانستان به شایعاتی که در مورد عملیات‌های آنها وجود دارد، ‌اهمیتی نمی‌دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟