واکنش سفارت ایران در کابل به اظهارات گلبدین حکمتیار

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 29811
سفارت ایران در کابل

بعد از اظهارات گلبدین حکمتیار مبنی بر اینکه وی مدتی را در ایران زندانی سیاسی بوده است، یک مقام مسئول در سفارت ایران در کابل به این اظهارات واکنش نشان داد.

هادی عامریان مسئول مطبوعاتی سفارت ایران در کابل یک روز پس از سخنان گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در باره خروج وی از ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد و مقاومت مردم افغانستان از حرکت مردم و رهبران آنها حمایت می کرد. این حمایت متعاقب تحولات سال 2001 و استقرار شرایط جدید در این کشور، بر حمایت از دولت مرکزی در افغانستان ادامه یافت.

هادی عامریان، روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفته است که ایران در طول سال های جهاد و مقاومت افغانستان، از مردم و گروه های مبارز در این کشور حمایت می کرد و این حمایت در جهت تحقق خواست مردم مسلمان و گروه های جهادی بوده است.

وی افزود: در طول این سال ها شماری از رهبران و شخصیت های سیاسی و جهادی افغانستان میهمان ایران بوده و فعالیت های خود را در ایران انجام می دادند.

عامریان گفت بعد از سال 2001 میلادی جمهوری اسلامی ایران از تغییر شرایط ایجاد شده در افغانستان حمایت و مواضع کشورمان همسو با دولت در این کشور و در راستای حمایت از خواست مردم برای تغییر بود.

وی افزود که در این مسیر بین مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران و مواضع یکی از رهبران جهادی افغانستان که میهمان ایران و از امکان ابراز آزادانه نظراتش برخوردار بود تفاوت وجود داشت. از سویی تهران بخاطر موضعگیری های ایشان از طرف دولت وقت در افغانستان، مورد سوال واقع می شد. به همین خاطر از وی تقاضا شد که تعادلی بین این دو موضوع ایجاد کنند. ضمن اینکه تهران هیچپگاه درصدد تحمیل موضوعی بر ایشان نبود.

به گفته عامریان، جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و رو به رشدی با دولت افغانستان دارد و برداشت مشترک در مورد آینده روابط بین دولت وجود دارد و در این راستا کارهای لازم هم برای توسعه مناسبات مشترکا طراحی شده و در دست اجرا قرار دارد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در گفتگو با یک رسانه گفته بود، وی سال ها در ایران زندان سیاسی بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟