واکنش بانک مرکزی به افزایش بی سابقه نرخ دالر و یورو در برابر پول افغانی

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 35346

بعد از بالا رفتن بی پیشنیه قیمت دالر و یورو در بازارهای داخلی، بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد، کشمکش‌های اخیر سیاسی در این کشور سبب شده است که نرخ دالر در برابر پول افغانی، به صورت بی‌سابقه افزایش یابد.

خلیل صدیق، رئیس بانک مرکزی افغانستان امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری در کابل، نوسانات اسعار خارجی در کشورهای همسایه و مصرف بودجه حکومت در پایان سال مالی را از دیگر عوامل کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر اعلام کرد.

او گفت “تشنج سیاسی که در دو ماه اخیر پیدا شد در افغانستان، مسؤول مستقیم بلندرفتن نرخ اسعار است. مستقیماً مسؤولیت دارد. بناءً این تشنج باعث ایجاد پرابلم برای توده‌های میلیونی افغانستان است، اگر نرخ‌ها بلند می‌رود، اگر نرخ اسعار بلند می‌رود، این خودش نمایندگی از حالت بد اقتصادی می‌کند”.

رئیس بانک مرکزی تأکید کرد که افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه و شرکای تجاری، از لحاظ سطح انفلاسیون و تنزیل ارزش پول‌های ملی، در سطح پایین‌تر قرار دارد.

او گفت که بانک مرکزی در سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی، به هدف تعیین‌شدۀ ذخایر اسعاری که افزایش صد میلیون دالر پیش‌بینی شده بود، رسید و تا پایان سال مالی گذشته ۵۰۰ میلیون دالر ذخیره کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟