وال استریت ژورنال: آمریکا به فکر عقب نشینی از افغانستان است

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 27828

بعد از اینکه چندین بار اعلام شد که ایالات متحده راهبرد جدیدی را برای جنگ افغانستان آماده کرده است، اما هر بار این راهبرد جدید، بنا به دلایلی به تعویق افتاد. اکنون گفته می شود در کاخ سفید بر سر افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان اختلاف نظر وجود دارد. حال یک رسانه خارجی گزارش داده است که آمریکا به فکر عقب نشینی از افغانستان است.

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه طرح افزایش نیروهای آمریکایی در مقابله با پیشروی های طالبان موفق نبوده است، نوشته است مقامات واشنگتن به «عقب نشینی» در افغانستان می اندیشند.

مقام های فعلی و سابق دولت آمریکا به وال استریت ژورنال گفته اند کاخ سفید نتوانسته درباره طرح اعزام سه هزار و نهصد نیروی آمریکایی به افغانستان به منظور مقابله با پیشروی های طالبان به توافق برسد، بنابراین اینک به این مساله فکر می کنند که اگر حضور نظامی آمریکا در افغانستان کاهش یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در کاخ سفید «شکافی عمیق» درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان وجود دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مشاوران ارشدش از اینکه بدون یک راهبرد روشن نیروهای بیشتری به افغانستان بفرستند، اکراه دارند.

به نظر می رسد دولت آمریکا از طرحی برای فرستادن چند هزار نیرو به افغانستان، افزایش فشار بر پاکستان به منظور مقابله با مامن های شبه نظامیان و همچنین کمک گرفتن از چین، هند و پاکستان در جهت رسیدن به توافق صلح منطقه ای حمایت می کند.

اما افرادی که از این بحث ها اطلاع دارند، می گویند که اجماعی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، اعزام نیروهای بیشتر برای کمک به دولت افغانستان و مقابله با پیشروی های طالبان را غیرمحتمل کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات دولت با یک معما روبرو هستند: آنها می خواهند از تعیین ضرب الاجلی برای خروج نیروها پرهیز کنند اما درباره پذیرش یک تعهد ادامه دار جهت افزایش نیرو در این مناقشه مرگبار 16 ساله محتاط هستند.

درحالی که بحث ها در این زمینه متوقف مانده است، مقامات دولتی به «خارج کردن بخش زیادی از نیروهای آمریکایی» از افغانستان می اندیشند و بر یک «راهبرد ضدتروریسم محدودتر متمرکز شده اند تا به آمریکا اجازه دهد حضور نظامی خود را کاهش دهد».

به گزارش این روزنامه، آمریکا می خواهند بر «حملات هواپیمای بدون سرنشین و نیروهای ویژه» بیشتر تکیه کند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اذعان کرده که آمریکا «درحال پیروزی نیست» و پیش بینی کرده بود که دولت این کشور تا اواسط ماه جولای یک سیاست جدید تدوین کند. اما سلسله جلساتی که مقامات بلندپایه برگزار کرده اند، هنوز به نتیجه نرسیده است.

بلاتکلیفی در این باره این فرصت را به برخی افراد مانند استیو بنون استراتژیست ارشد کاخ سفید داده است تا به دنبال گزینه های نامتعارف باشند.

یکی از گزینه های پیشنهادی توسط «اریک پرینس» موسس شرکت امنیتی «بلک واتر» داده شده که خواهان اتکا به نیروهای مقاطعه کار برای همکاری با نیروهای امنیتی افغان است.

به گفته منابع آگاه، پرینس اطلاعاتی درباره این طرح به مقامات کاخ سفید، ماتیس، تعدادی از قانونگذاران از جمله سناتور باب کورکر داده است.

وال استریت ژورنال طرح پرینس را مشاهده کرده و نوشته این طرح روش های جایگزینی سریع بخش زیادی از نیروهای آمریکا با مقاطعه کاران را شرح داده است تا از این طریق این افراد در انجام حملات هوایی کمک کرده و در شانه به شانه نیروهای افغان فعالیت کنند.

با این حال، ناامیدی در میان آن دسته از مقامات آمریکایی که منتظر سخنی از کاخ سفید درباره یک راهبرد جدید هستند، رو به افزایش است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟