والی هرات، خبرنگاران را از یک نشست خبری اخراج کرد

  • انتشار: ۳۱ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21104

روز گذشته (چهارشنبه) در حالیکه تعدادی از خبرنگاران به نشست اداره حوزه دریایی هریرود-مرغاب دعوت شده بود، با برخورد خشن و توهین آمیز از والی هرات روبرو شدند سپس از این نشست بیرون کشیده شدند.

برخی خبرنگاران در ولايت هرات، ضمن شکایت از محدود ساختن حق دسترسی به اطلاعات و بی احترامی به آنها می گویند که به دستور والی این ولایت، از نشست ادارۀ حوزۀ دریایی هریرود- مرغاب بیرون کشیده شدند.

به گزارش پژواک این شکایت خبرنگاران، در حالی صورت می گیرد که تعدادى از خبرنگاران، به خاطر پوشش نشست ادارۀ حوزه دریایی هریرود – مرغاب دعوت شده بودند.

عارفه صبوری خبرنگار درهرات، گفته است “مشکل بین دو مقام بود و نباید خبرنگاران توهین می شد، والی با برخورد خشن وتوهین آمیز دستور داد تا خبرنگاران را بیرون کنند که این کار، باعث نقض حق دسترسی به اطلاعات می گردد.”

وی از برخورد توهین آمیز به خبرنگاران ابراز نگرانی نموده و افزود  که توهین به خبرنگاران، به فرهنگ تبدیل نگردد.

بر بنیاد قانون حق دسترسی به اطلاعات، مقام ها و اداره های محلی مکلف اند که اطلاعات را به دسترس خبرنگاران قرار دهند و از سوی دیگر بر بنیاد این قانون، خبرنگاران حتا بدون دعوت، در برنامه های مختلف اشتراک نمایند.

دراین حال، مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران درهرات نیز از این اقدام والی هرات انتقاد می کنند و آنرا خلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات می دانند.

همایون نظری مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان در هرات؛ برخورد والی هرات در مقابل خبرنگاران  راخلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات دانسته وبه پژواک گفت: “این عمل والی هرات آزادی بیان را خدشه دارکرده است.”

وی افزود که والی هرات، باید از خبرنگاران معذرتخواهی نماید.

نظری همچنان علاوه نمود که نهادهای خبرنگاری در هرات، نگران اند که توهین به خبرنگاران در آینده به یک فرهنگ تبدیل نگردد.

اما سخنگوی والی هرات گفت که در این برنامه؛ هدف والی خبرنگاران نبوده، بل، ادارۀ حوزۀ دریایی هریرود مرغاب بوده، که نباید خبرنگاران را اطلاع می داد.

این بار نخست نیست که خبرنگاران، مورد توهین و تحقیر مقام های حکومتی قرار میگیرند؛ چندی پیش نیز رییس جمهور، خبرنگارانی را در نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری، تحقیر کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟