واشنگتن پست: ملا منصور برای جمع آوری کمک های مالی بارها به امارات متحده عربی سفر کرده بود

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 38738

به گزارش یک رسانه آمریکایی ملا منصور رهبر پیشین طالبان، در بهار ۲۰۱۶، به هدف خریداری و جمع آوری کمک‌های مالی برای طالبان، به امارت متحدۀ عربی سفر کرده بود.

روزنامۀ واشنگتن پست با بیان این مطلب گزارش داده است که امریکایی ها فرصت اندکی داشتند تا او را در امارات دستگیر کنند، اما چنین اقدامی با خطرات احتمالی سیاسی و دیپلوماتیک توام بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ پس از اقامت چند روزه در شهر دبی، ملا منصور به ایران و سپس، رهسپار پاکستان می شود، جائیکه در حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکا، کشته شد.

به نوشتۀ واشنگتن پست، مقامات امریکایی از سفر های معمول ملا منصور و برخی دیگر از رهبران ارشد طالبان به دبی آگاه بودند و برخی مقامات ایالات متحده حدس می زدند که امریکا ممکن از سفر ملا منصور به حیث یک عنصر برای چانه زنی استفاده کند. حتی شماری از مقامات امریکایی از اقدامات خطرناک تر حمایت می کردند و آن اینکه ملا منصور به صورت مخفی دستگیر شود و بالایش فشار آورده شود تا در مذاکرات صلح سهم بگیرد و بعد از آن وی را آزاد کنند.

روزنامه در ادامه می نویسد که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به سفیر امارت متحدۀ عرب در واشنگتن تماس تیلفونی گرفت و او را از حضور ملا منصور در دبی آگاه کرد. سفیر امارات وعده داد تا اقدامات امنیتی بیشتر را در آن کشور روی دست بگیرد. اما لحظاتی بعد خانم رایس خبر می شود که ملا منصور به سمت ایران پرواز کرده است.

مقامات امارات متحدۀ عرب هیچگاهی به صورت علنی نگفته اند که آنان از حضور ملامنصور در آن کشور آگاه بودند و یا تلاش کردند او را دستگیر کنند. اما در ملاقات های خصوصی با مقامات امریکایی تایید کردند که رهبر طالبان در آن کشور سفر کرده بود.

پاسپورت ملا منصور که در موتر پیدا شد، نشان می داد که رهبر پیشین طالبان در جریان یک سال، ۱۳ بار به امارات متحدۀ عرب سفر کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟