واشنگتن پست: تصمیم ترامپ مبنی بر برکناری نیکلسون، موجب نگرانی مقامات افغان شده است

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 28310

واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دارد فرمانده نظامیان آمریکایی را در افغانستان، که بشدت مورد احترام همگان در این کشور است، برکنار کند و این موضوع بیشتر مقامات دولت افغانستان را بشدت نگران کرده است.

روزنامه آمریکایی دیروز (شنبه) در آغاز گزارشی به قلم ‘ پاِملا کانستبل’ در این باره نوشت: رئیس جمهوری ‘ ترامپ’ تهدید کرده است که جنرال جان نیکلسون فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان را، که فوق العاده مورد احترام همگان در این کشور است، از کار برکنار خواهد کرد.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود افزود: ترامپ شش ماه است که بر مسند کار نشسته، اما هنوز که هنوز است یک استراتژی نظامی و سیاسی جدید برای افغانستان تعریف نکرده است و همواره در انجام این مهم تعلل می ورزد.

نیکلسون 61 ساله ظرف 16 ماه گذشته عالیترین مقام نظامی آمریکایی حاضر در افغانستان بوده است. این شخصیت نظامی مورد احترامترین و موجه ترین آمریکایی در کشور جنگ زده افغانستان است.

نیکلسون از نزدیک با مقامات نظامی و غیر نظامی افغانستان کار می کند و همواره هم خواستار آن بوده است که آمریکا بیش از پیش در افغانستان از حیث نظامی درگیر باشد. حملات طالبان و سایر گروههای شورشی در سرتاسر خاک افغانستان نه تنها متوقف نشده بلکه شدت هم گرفته و همین واقعیت مبنای این نگرش نیکسون بوده است.

هفته گذشته دو سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شدند و این حادثه بشدت ترامپ را از جنرال نیکلسون خشمگین کرد و از او سخت ایراد گرفت که چرا نتوانسته است این جنگ 16 ساله را ببرد.

این نوع برخورد رئیس جمهوری آمریکا با نیکلسون، مقامات و رهبران نظامی افغانستان را بشدت ناراحت و نگران کرده است. بحث این مقامات این است که هم اکنون شورش طالبان وارد مرحله تازه ای شده، اعتراضهای مردمی هم بحد انفجار رسیده است و اپوزیسیون گروههای مختلف سازماندهی شده است و دولت در خطر سقوط قرار دارد. با این حساب در چنین شرایطی حضور آمریکا در کشور بشدت مورد نیاز است.

عمر داودزَی از مقامات برجسته سابق افغانستان در این باره می گوید ‘ فعلا بزرگترین نگرانی ما فقدان استراتژی آمریکا برای کشورمان است. ما با یک آشوب سیاسی و بحران امنیتی مواجهیم . همسایگان ما در امور داخلی ما فضولی می کنند. ما نیاز به آن داریم که آمریکا درگیر کشور ما بماند و از نیروهای دفاعی ما و از انتخابات ما و از نهادهای دمکراتیک ما حمایت کند. همه اعتبار و حیثیت آمریکا به چگونگی اوضاع افغانستان بستگی دارد. اگر این خوشنامی مخدوش شود، آمریکا همه اعتبارش را از دست خواهد داد’.

تمام مسئولان افغانستان همگی نیکلسون را می ستایند و می گویند که او میراث دار یک جنگ طولانی بود که هر روز بدتر از دیروز بود، اما از نزدیک با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان کار کرد و یک برنامه دقیق همراه با جزییات کامل چهار ساله برای حفاظت از نیروهای امنیتی افغانستان تدوین کرد؛ با این هدف که قوای مسلح افغانستان روی پای خود بایستد.

آمریکا از ماه دسامبر تاکنون در افغانستان سفیر دائم ندارد و این جنرال چهارستاره در این مدت زمان وظایف دیپلوماتیک هم انجام داده است.

نیکلسون که چهارمین دور نظامیش را در افغانستان می گذراند، در جای جای این کشور کار کرده و با تمام افغانها از هر طیف و صنف و طایفه ای تعامل داشته است و بشدت مورد احترام همه افغانهاست.

یک مقام نظامی آمریکا بدون ذکر نام می گوید ‘نیکلسون شخصیتی نیست که با هر جریان بادی همراه شود. او فقط و فقط به انجام وظیفه و ماموریتی که بر او محول شده است فکر می کند و استراتژی اش این است که به افغانها کمک کند روی پای خودشان بایستند. این نبرد؛ جنگ خود افغان هاست و همه می دانند که مطلقا یک راه حل آسان و فوری ندارد’.

وی اشاره می کند ‘اصلیترین چیزی که اشرف غنی از ما می خواهد « زمان» است’.

اما بسیاری از مقامات افغان نگرانند و از آن می ترسند که مبادا ترامپ با این تصمیماتی که برای افغانستان می گیرد و هنوز که هنوز است یک استراتژی مشخص در مورد این کشور تعریف نکرده است، شاید قصدش این است که افغانستان را رها کند و از دموکراسی این کشور حمایت نکند؛ در حالیکه حال افغانستان در سخت ترین شرایط خود به سر می برد، شورشهای داخلی رو به اوج گرفتن و دخالتهای قدرتهای منطقه ای در کشور هم رو به شدت گرفتن است.

در دولت ‘اوباما’ در سال 2009 تعداد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان به 140 هزار نیرو می رسید اما اکثر اینها در سال 2014 که جنگ هنوز در بالاترین التهابات خود قرار داشت این کشور را ترک کردند. هم اکنون تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان به 8400 نیرو می رسد و وظیفه اینها مشاوره دادن و آموزش دادن به نیروهای افغان و پشتیبانی هوایی در عملیاتهای نظامی است.

نیکلسون با مشارکت غنی طرحی را تهیه کرده اند که مشتمل است بر دو برابر شدن تعداد نیروهای عملیاتهای ویژه افغان و حضور صدها مربی آمریکایی برای جذب نیرو ارتقای سطح نیروی هوایی افغانستان، انطباق یافتن هرچه نزدیکتر مستشاران نظامی با سربازان افغان، اصلاح رهبری نظامی کشور و مبارزه با فساد حاکم بر نیروهای مسلح کشور.

غنی امروز در چهارمین سال ریاست جمهوریش خواستار مستقل شدن کامل دستگاه نظامی کشور است.

ترامپ در نشست کابینه در تاریخ 19 جولای در کاخ سفید بشدت به نیکلسون تشر زد و با لحنی تند او را مورد عتاب قرار داد. این خشم و خروش ترامپ به نیکلسون نشان می دهد که وی برنامه تکمیلی پیشنهادی  جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در مورد افغانستان را مطلقا قبول ندارد. این برنامه بر افزایش هزاران نفر بر شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان دلالت دارد.

همه مشاوران سیاسی و نظامی ترامپ از این تصمیم گیری ترامپ بشدت حیرت زده شده اند. هنوز معلوم نیست ترامپ چه فردی را جایگزین نیکلسون در نظر گرفته است.

یک مقام سابق افغان بدون ذکر نام می گوید  تصمیم گیری عجیب و غریب ترامپ در عزل نیکولسون؛ هم به آبرو و اعتبار فرمانده نظامیان آمریکا در افغانستان لطمه می زند و هم همه ماموریت نظامی واشنگتن در این کشور را زیر سوال می برد.

و اما این معادله شق دیگری هم دارد که مربوط به چگونگی سیاست گذاری آمریکا در سیاست افغانستان است. این شق معادله اهمیتش به مراتب بیشتر از افزایش نیرو در افغانستان است.

در زمینه سیاسی، بعضی از افغانها خواستار آنند که آمریکا دولت دچار تفرقه و دسته بندی اشرف غنی را تحکیم کند و به ثبات برساند و برخی هم می گویند که آمریکا باید نهادهای سیاسی افغانستان را بسازد نه این که از رهبران منفرد حمایت کند.

مقامات دولت افغانستان می گویند که هدف غنی این است که نهادهای دمکراتیک تقویت شوند و نظام سیاسی فاسد کشور اصلاح شود. او مطلقا به فکر ابراز وجود خود نیست. غنی در این مجاهدت خود نیازمند مبرم به حمایت دولت جدید واشنگتن است.

‘ نادر نادری’ یکی از مشاوران عالی غنی می گوید ‘ما می دانیم که وظیفه ما ساختن یک افغانستانی امن و با ثبات است؛ اما ما با یک ترور فراملیتی می جنگیم و مسلم است که بتنهایی از عهده این مهم بر نمی آییم’.

نادری اضافه می کند ‘ ثمر دادن اصلاحات به زمان نیاز دارد، ضمن آنکه کوهی از افراد هم هستند که با این اصلاحات مخالفند. اما اگر خاطر ما جمع باشد که آمریکا از ما حمایت خواهد کرد، همه حساب کار دستشان خواهد آمد و آنگاه برنامه امنیتی موفق خواهد شد و به احتمال قوی افغانستان برای هر دو کشور یک داستان موفقیت خواهد بود’.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟