هیل: معادن غنی افغانستان از آرزوهای ترامپ در سال 2018 است

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36242

یک رسانه آمریکایی نوشته که معادن غنی افغانستان از آرزوهای دونالد ترامپ برای سال 2018 است. در این گزارش گفته شده است که این اقدام آمریکا قبل از ریشه کن کردن فساد و تروریسم بیشتر به نفع طالبان خواهد تا دولت افغانستان و آمریکا.

نشریۀ امریکایی دهیل نوشته‌است که تلاش ایالات متحده امریکا در مورد معادن افغانستان خطر ضرر همه کسانی دخیل در آن را در پی دارد.

در این گزارش گفته شده است که ثروت هنگفت معادن افغانستان در صدر فهرست آرزوهای دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

به باور نویسنده این مقاله، بدون اقدام جدی برای ریشه کنی خطر منازعه و فساد در افغانستان، تلاش ترمپ برای قراردادهای جدید احتمالاً بیشتر به نفع طالبان تمام خواهد شد تا به نفع ایالات متحده.

پیش از این رسانه های آمریکایی نوشته بودند که که ترامپ به ثروت معادن افغانستان چشم دوخته تا هزینه جنگ 16 ساله و بازسازی افغانستان را که تاکنون 117 میلیارد دالر هزینه دربرداشته است، تامین کند.

یک دهه پیش سازمان زمین شناسی آمریکا سرمایه معدنی افغانستان را شناسایی کرد و تخمین زد که ارزش آن به یک تریلیون دالر می رسد. از آن پس، مقامات افغان و دیگر کشورها این ذخایر را به عنوان ثروتی مهم برای استقلال اقتصادی افغانستان اعلام کرده اند.

افغانستان علاوه بر ذخایر قابل توجهی طلا، نقره و پلاتینیوم، مقادیر زیادی سنگ آهن، اورانیوم، روی، تانتال، بوکسیت (سنگ معدن آلومینیوم)، ذغال سنگ، گاز طبیعی و مس دارد.

فقدان امکانات لجستیک پایه ای مانند جاده های هموار و ارتباطات ریلی برای صادرات سنگ آهن و مس، فساد گسترده، بروکراسی پیچیده و شورش های فزاینده تلاش ها برای ایجاد بخش معادن را ناکام کرده است.

بسیاری از اطلاعات پایه مربوط به دوره اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه 1980 است. هزینه بالای اعزام زمین شناسان و مهندسان خارجی به نقاط دور افتاده برای انجام ارزیابی های جدید یک عامل بازدارنده دیگر است. در عین حال، هنوز این معادن به بهره برداری نرسیده است تا بودجه لازم برای این تحقیقات تامین شود.

معادن کوچک و متوسط در افغانستان در حال بهره برداری است اما بسیاری از آنها خارج از کنترل دولت است. این معادن توسط افراد قدرتمند محلی اداره می شود که ثروت کشور را از آن خود می کنند. دولت افغانستان تخمین می زند که چنین معادنی سیصد میلیون دالر مالیات پرداخت نشده، دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟