هنری کسینجر: ایران می تواند به یک امپراتوری مبدل شود

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28566

هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در تازه ترین مقاله خود با عنوان هرج و مرج و نظم در جهان در حال تغییر درباره نقش آینده ایران در خاورمیانه به رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داد. وی گفته است ایران می تواند به یک امپراتوری مبدل شود.

به گزارش ایندیپندنت، «هنری کیسینجر» در مقاله ای که برای«کاپ ایکس» CapX نوشته به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور، گفته است نباید با نابود کردن داعش، زمینه را برای توسعه قدرت ایران در منطقه فراهم کرد؛ زیرا با سلطه تهران و نیروهای متحدش بر اراضی آزاد شده از چنگ داعش، یک «امپراتوری رادیکال ایرانی» شکل خواهد گرفت.

کیسینجر که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، وزیر خارجه آمریکا بود، به دولت ترامپ هشدار می‌دهد، شکست داعش به قدرت گرفت ایران در سراسر منطقه خاورمیانه منتهی می‌شود.

وی در ادامه می نویسد: «در چنین وضعیتی ضرب المثل قدیمی دشمن دشمن شما دوست شماست دیگر مصداق ندارد. در خاورمیانه معاصر دشمن دشمن شما ممکن است دشمن شما هم باشد. خاورمیانه، هم با ایدئولوژی‌های خشن و هم با اقدامات خاصش جهان را تحت تاثیر قرار داده است.»

این دیپلمات ۹۴ ساله آمریکایی می افزاید: «جنگ جهان خارج با داعش نمونه‌ای از این مدعاست. اغلب قدرت‌های غیر داعش از جمله ایران شیعه و کشورهای راهبر سنی بر لزوم از بین بردن داعش توافق دارند. اما سرزمین‌های آن (داعش) میراث چه کسی خواهد بود؟ ائتلاف سنی‌ها؟ یا تحت سلطه ایران؟»

وزیر خارجه دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در ادامه می نویسد: «پاسخ این سوال به دلیل تفاوت در گروه‌های مورد حمایت روسیه و ناتو پیچیده است. اگر سرزمین‌های داعش تحت اشغال سپاه پاسداران درآید یا تحت کنترل نیروهای شیعه آموزش دیده ایران قرار گیرد، ایران یک کمربند سرزمینی از تهران تا بیروت خواهد داشت، چیزی که می تواند موجب ظهور یک امپراتوری تندروی ایرانی شود.»

آقای کیسینجر در ادامه با اشاره به نقش ترکیه می نویسد: «محاسبات غرب با توجه به تحولات ترکیه و تغییر از یک حکومت سکولار به یک رژیم ایدئولوژیک اسلامی پیچیده‌تر شده است. ترکیه با کنترل ورود موج مهاجران از خاورمیانه، اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد و با انتقال نفت و کالا از طریق مرزهای جنوبی آمریکا را خشمگین می کند. پشتیبانی ترکیه از سنی‌ها با تلاش برای تضعیف خودمختاری کردها، که عمدتا تحت حمایت غربند، همراه شده است.»

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟