همکاری چین، روسیه و ایران در جنگ سوریه باعث نگرانی آمریکا شده است

  • انتشار: ۳۱ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 15073

تصمیم اخیر چین برای افزایش حمایت‌های انسان دوستانه از مردم سوریه و اعلام آمادگی پکن برای آموزش نظامی بیشتر نیروهای سوری، حمایت روسیه و ایران از دولت سوریه به یک دردسر بزرگ برای آمریکا تبدیل شده است.

وبسایت خبری فیسکال نیوز آمریکا ضمن اشاره به تحولات اخیر سوریه نوشت: گویا جنگ چند طرفه در سوریه هنوز به اندازه کافی پیچیده نشده و تازه چین تصمیم گرفته است تا نقش فعالتری در این جنگ داشته باشد. چین قصد دارد تا کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه را افزایش دهد و احتمالا نقش بیشتری در آموزش نیروهای سوری ایفا نماید.

اعلام آمادگی چین برای ایفای نقش بیشتر در سوریه، یک روز پس از آن صورت گرفته است که روسیه اعلام کرد، حملات هوایی علیه مواضع تروریست های داعش در سوریه را از پایگاه هوایی همدان در ایران انجام داده است.

این وبسایت خبری افزود: این 2 اتفاق در کنار یکدیگر، یک معمای بزرگ را در عرصه سیاست خارجی برای دولت اوباما به وجود آورده است، به طوری که این 3 کشور که مقاوم ترین کشورها در برابر سیاست های آمریکا به شمار می رود، ظاهرا علیه آمریکا در سوریه متحد شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به این مساله اشاره کرده و می نویسد: روسیه اکنون قادر است تا از همه مسیرهای ممکن در منطقه به مواضع تروریست ها در سوریه حمله کند، از ایران، از کشتی های جنگی در دریای خزر، از پایگاه ساحلی خود در لاذقیه و اکنون از مدیترانه.

این روزنامه افزود: تصمیم روسیه برای پرواز بمب افکن های راهبردی از ایران به جای مسکو، حتی از نظر نظامی دارای اهمیت بیشتری است. اگر این اقدام ادامه یابد، می تواند در بلندمدت، تاثیرات مخرب بیشتری در جنگ هوایی در پی داشته باشد.

وبسایت فیسکال نیوز افزود: گرچه آمریکا و روسیه هدف مشترکی را در سوریه دنبال می کنند و آن شکست دادن گروه تروریستی داعش است ولی مسکو و واشنگتن جنگ های جداگانه ای علیه گروه های افراطی دارند که همزمان از طرف های متخاصم در سوریه حمایت می کنند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که آمریکا به این مساله پی برده است که قادر نیست بین مخالفان سوری و تروریست ها، فاصله ایجاد کند و آنها را از یکدیگر جدا بداند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز اوایل ماه اوت گفت: آمریکا برای جدا کردن سازمان های تروریستی از مخالفان میانه روی سوری، آمادگی لازم را ندارد.

وی افزود: دولت سوریه جداسازی تروریست ها از مخالفان میانه رو و شهروندان غیر نظامی را آغاز کرده ولی همکاران ما در واشنگتن به دلایل سیاسی، امادگی این کار را ندارند. همکاری و شراکت آمریکا و روسیه در سوریه نمی تواند واقعی باشد، آن هم تا زمانی که واشنگتن درخواست های اضافی را مطرح می کند.

ریابکوف گفت: ما بارها و بارها توجه آمریکایی ها را به این مساله معطوف کرده ایم که بعد از برگزاری هر دور موفق مذاکرات و پس از دستیابی به توافق های مشخص، واشنگتن درخواست های بیشتر و اضافی را مطرح می کند که موجب نقض کل تعادل حاصل شده و جلوگیری از پیشرفت مذاکرات می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: تماس های عادی و معمولی از طریق خطوط مختلف بین روسیه و آمریکا وجود دارد. وزرای خارجه و دفاع دو کشور در جریان این تماس ها هستند.

وی تصریح کرد: واشنگتن در اقدامات خود در سوریه کاملا متناقض عمل می کند، هر زمان که ارتش سوریه به موفقیت واقعی در مقابله با تروریست ها دست پیدا می کند، آمریکا درخواست هایی را برای توقف درگیری ها مطرح می کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا قول داده است تا گروه های متخاصم در سوریه را جداسازی و دسته بندی کند ولی هنوز به این قول عمل نکرده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟