همه چیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری امروز در ترکیه

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 44230

امروز (یکشنبه) مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور به پای صندوق رای می‌روند.

به گزارش آناتولی، انتخابات ریاست‌جمهوری امروز قرار بود اواخر سال 2019 برگزار شود، اما رجب طیب اردوغان به امید افزایش قدرت خواستار برگزاری زودهنگام آن شد. در 15 سال گذشته اردوغان در همه انتخابات رای آورده است، ولی در انتخابات کنونی اوضاع حاکم بر این کشور باعث شده است تا احتمال رای آوردن او کاهش یابد.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزدی که موفق به کسب حداقل۵۰ درصد به اضافه یک رأی از آرا شود، به عنوان رئیس جمهوری آتی ترکیه انتخاب خواهد شد. در غیر این صورت دو نامزدی که بیشترین رای را آورده‌اند، به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت. مرحله دوم انتخابات در تاریخ ۸ جولای برگزار خواهد شد. احزاب ترکیه شش نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند.

اردوغان از سال ۲۰۰۳ به دنبال کسب نخست‌وزیری و پس از آن در پست ریاست جمهوری اختیارات فوق‌العاده‌ای کسب کرد و سرکوب مخالفان در طرحی موسوم به پاکسازی را در پیش گرفت. او با پنج چالشگر در رقابت ریاست جمهوری پر تعداد فردا روبروست.

رقیب اصلی او محرم اینجه، معلم سابق و قانونگذار فعلی است. او یک سکولار از حزب غرب‌گرای مردم جمهوری‌خواه است که قدیمی‌ترین حزب سیاسی ترکیه به حساب می‌آید اما در انتخابات‌های اخیر پس از حزب عدالت و توسعه اردوغان موسوم به آک پارتی قرار گرفته است. به گفته اغلب کارشناسانی که باور دارند انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد، رقابت در این مرحله بین اردوغان و اینجه خواهد بود.

دیگر رقیب قدرتمند اردوغان، مرال آکشنر، از اعضای سابق حزب ناسیونالیست حرکت ملی ترکیه است که پس از اعلام حمایت رهبران حزبش از اردوغان و آک‌ پارتی راه جدایی را در پیش گرفت. آکشنر تنها نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری است که با تشکیل حزب خوب به ساخت ائتلافی ضد اردوغان امید بسته است.

صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب کردگرای دموکراتیک خلق، دومین حزب بزرگ پارلمان، از زندان کمپین ریاست جمهوری داشت. او با گذشت ۲۰ ماه از زمان حبسش، در انتظار برگزاری دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات مرتبط با تروریسم است. دمیرتاش ۲۰ جون در مطلبی برای نیویورک تایمز نوشت: دولت تاکنون ۱۰۲ مورد تحقیقات را آغاز کرده است ۳۴ پرونده متفاوت علیه من تشکیل داده است. چنانچه اوضاع به همین ترتیب ادامه یابد، به ۱۸۳ سال حبس محکوم می‌شوم.

دو نامزد دیگر ریاست جمهوری ترکیه دوغو پرینچک از جناح چپ ناسیونالیست موسوم به حزب وطن و تمل کرم‌اوغلو از حزب سعادت هستند.

۵۶ میلیون شهروند ترک در داخل کشور پای ۱۸۰ هزار صندوق رای می‌روند تا ۶۰۰ نماینده پارلمان و یک رئیس جمهوری را انتخاب کنند. بیش از ۳ میلیون شهروند دارای حق رای ترکیه در خارج از کشور نیز می‌توانند آرا خود را در ۶۰ کشور جهان به صندوق‌های رای بیندازند. در آلمان بیش از یک میلیون و ۴۸۶ هزار شهروند ترک حق رای داشتند که از این میان ۴۹ درصد رای داده‌اند.

به گزارش دویچه وله، ائتلاف احزاب برای ریاست جمهوری و پارلمان مهم‌ترین ویژگی و تفاوت این دور از انتخابات در قیاس با دوره‌های پیشین است. برای دومین بار رئیس جمهوری به طور مستقیم از طرف رای‌دهندگان انتخاب می‌شود نه از طرف احزاب.

با اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه انجام گرفت شرایط ائتلاف احزاب سیاسی برای شرکت در انتخابات فراهم شد. حزب جمهوری خلق ترکیه محرم اینجه را به‌ عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد. این حزب با احزاب سعادت، خوب و دموکراتیک برای انتخابات پارلمانی ائتلاف ملت را تاسیس کرده است. حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان را نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد، با احزاب حرکت ملی و حزب اتحاد بزرگ “ائتلاف جمهور” را تشکیل داد.

آرایش و صف‌بندی احزاب و ائتلاف‌ها جامعه را به دو قطب اصلی طرفداران اردوغان و مخالفانش تقسیم کرده است. ۵ نامزد انتخاباتی در مقابل اردوغان صف آرایی کرده‌اند تا مانع پیروزی او در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟