همایون جریر: فشار آمریکا برای آوردن طالبان به میز مذاکره موثر بوده است

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35598

همایون جریر یکی از نمایندگان حکومت افغانستان که در مذاکرات غیررسمی صلح با نمایندگان گروه طالبان در استانبول ترکیه اشتراک کرده، می گوید که فشارهای آمریکا بر آوردن طالبان به میز مذاکره موثر بوده است.

امروز سومین و آخرین روز نشست غیر رسمی نمایند‌گان حکومت افغانستان و طالبان در استانبول است که به گفته شرکت کنندهگان تا حال دست آوردهای خوبی داشته‌است.

نشست غیر رسمی صلح افغانستان با حضور نمایندگانی از حکومت افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شده است. طالبان اما می گوید که هیچ نماینده رسمی از این گروه در این نشست اشتراک نکرده است.

همایون جریر و عباس بصیر دو فردی اند که به نمایند‌گی از حکومت افغانستان در نشست استانبول شرکت دارند.

جریر گفته است “دور سوم نشست های تفاهمی و غیر رسمی بین تحریک اسلامی طالبان و ریاست شورای عالی صلح و دولت افغانستان صورت می‌گیرد. در این تفاهمات غیر رسمی نمایند‌گان طالبان نظریات خود را مطرح می‌کنند، این نظریات با بزرگان دولت شریک می‌شود و به همین ترتیب پیشرفت ادامه دارد.”

آقای جریر گفت که در این مذاکرات مقدماتی نتایج خوبی در راستای تفاهم برای آغاز مذاکرات به دست آمده که در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

او افزود که در این گفت‌وگوهای مقدماتی پنج عضو گروه طالبان، که به گفته او، چهار نفر آنها از اعضای شورای رهبری این گروه هستند، حضور دارند.

همایون جریر عضو شورای عالی صلح افغانستان فشارهای اخیر امریکا بر پاکستان را مؤثر می‌داند ولی تأکید می‌کند که طالبان خود می‌توانند از راه مذاکرات بین الافغانی مشکل را حل کنند.

ملا عبدالرئوف، که خود را نماینده گروه طالبان در این مذاکرات معرفی کرد، با اشاره به تفاهماتی که در این مذاکرات مقدماتی و غیررسمی تفاهم صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که در آینده نماینده باصلاحیت هر دو طرف گفت‌وگو کنند.

یک منبع نزدیک به طالبان نیز تائید کرد که نشستی بخاطر گفتگوی صلح در ترکیه برگزار شده است اما نمایندگان گروه اصلی طالبان( به رهبری ملا هبت الله) در آن حضور نداشته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوى طالبان شرکت این گروه را در جلسه ترکیه رد کرد، و می گوید که، در این مورد گزارش هاى منتشره حقیقت ندارد.

آقای مجاهد گفته است، کسانی که در این جلسه اشتراک نموده اند، از طالبان نمایندگى نمی کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، شرکت نماینده‌گان این گروه در جلسه غیر رسمی استانبول را رد کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟