هشدار وزیر معدن در خصوص سوء استفاده داعش از معادن افغانستان

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 6179

داوود شاه صبا وزیر معادن افغانستان خطاب به نیروهای امنیتی افغانستان گفت که بر اساس استراتیژی که نیروهای داعش در کشورهای دیگر داشته‌اند این گروه در پی تمویل مالی خود است، که معادن افغانستان نیز می‌تواند یکی از این موارد باشد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی، او گفت که شواهد نشان می‌دهد که نطفه داعش اکنون در افغانستان در حال بسته شدن و ظهور است.

آقای صبا تاکید کرد: «براساس تحلیل ما گروه طالبان هم در نقاط مختلف افغانستان از معادن برای تمویل مالی خود استفاده می‌کند.»

او گفت که هدفش از یادآوری این مسایل، توجه جدی نهادهای امنیتی افغانستان به این موضوع بوده‌ است. آقای صبا که برنامه صد روزه‌اش را اعلام می‌کرد، گفت که این برنامه بر روی استخراج معادن کوچک افغانستان متمرکز خواهد بود.

وزیر معدن کشور گفت که اجرای طرح‌های بزرگ معدن زمان‌گیر است، و اولویت‌بندی کنونی متناسب با ظرفیت‌های موجود در این کشور صورت گرفته، تا زمینه برای مدیریت معادن بزرگ افغانستان فراهم شود.

او گفت که بخش عمده‌ای از قراردادها و داوطلبی‌هایی که قبلا در این وزارت انجام شده نیاز به بررسی مجدد دارند.

آقای صبا از مشارکت یک شرکت کانادایی در روند داوطلبی استخراج معدن آهن حاجی‌گک ولایت بامیان در مرکز افغانستان یاد نموده و تاکید‌کرد که توسعه بخش‌های نفت و گاز از موارد مهم برنامه‌ صد روزه وزارتش خواهد بود.

او علاوه کرد که به پروژه تاپی که گاز ترکمنستان را از مسیر افغانستان به پاکستان و هند منتقل می‌کند، نیزت وجه بیشتر خواهد کرد.

چند روز قبل نیزبه اعضای مجلس نمایندگان گفت که سیاست‌گذاری کنونی دولت در خصوص معادن، این کشور را به سوی «مصیبت» سوق می‌دهد.

او گفت: «امروز بخش معادن افغانستان به عوض این که در مسیر رفاه ملت افغانستان برود، در مسیر مصیبت می‌رود. از گفتن آن خجالت نمی‌کشم و از این موضع خود دفاع هم خواهم کرد. به شکلی ما امروز منابع افغانستان را مدیریت می‌کنیم ما را بدون شک به سوی فاجعه خواهد برد، مگر این که جلو آن را بگیریم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟