هشدار جدی نخست وزیر ترکیه به اروپا

  • انتشار: ۲۲ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 19488

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اقدام اخیر هالند در جلوگیری از ورود وزرای دولت ترکیه به اروپا درباره دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داد.

در ادامه تنشها بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از قبیل آلمان و هالند، نخست‌وزیر ترکیه به اروپا هشدار داده است.

تنش میان هلند و ترکیه روز شنبه وقتی این کشور به هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه اجازه ورود به هالند را نداد و ساعاتی پس از آن، نیروهای پولیس هالند وزیر امور خانواده ترکیه را در روتردام دستگیر و به مرز آلمان منتقل کردند، به اوج خود رسید.

پیشتر رئیس‌جمهور ترکیه اقدام هالند را به «رفتار نازی‌ها» تشبیه کرده بود که این موضعگیری واکنش نخست‌وزیر هلند را در پی داشت.

در ادامه تنشها بین دو کشور، نخست‌وزیر ترکیه هم در جریان تجمع هواداران دولت در ولایت بالیکسیر این کشور، به اروپا هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بینالی ایلدیریم خطاب به اروپا گفت: «این کار را نکنید. من به شما هشدار می‌دهم که این اقدامات، دوستی و متحد بودن نیست. آنهایی که دوستان دشمنان ترکیه شدند، علیه ترکیه خصومت و دشمنی نشان خواهند داد».

نخست‌وزیر ترکیه همچنین تاکید کرد که برخی کشورهای اروپایی میزبان اعضای «گروه‌های تروریستی پ‌ک‌ک و سازمان فتح الله گولن» شده‌اند.

ایلدیریم در ادامه درباره مواضع اخیر اروپایی‌ها در قبال همه پرسی در خصوص اصلاح قانون اساسی ترکیه گفت: «اروپا، لطفا در مسائل داخلی ترکیه و سیاست آن دخالت نکنید».

نخست وزیر ترکیه همچنین به مقامات هالندی هشدار داد که اقدام تلافی جویانه آنکارا، به شدیدترین وجه در راه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟