افغانستان و بسیاری از کشورها تا 20 سال آینده با کمبود آب روبرو خواهند شد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20082

محققان دانشگاهی در آمریکا پیش بینی کرده اند که بسیاری از کشور خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2024 با کمبود شدید آب روبرو خواهند شد، در این تحقیق افغانستان نیز از جمله کشورهایی است که تا 20 سال بعد با خشکسالی و کمبود شدید آب رویرو می شود.

محققان بر این باورند که مدیریت صحیح آب در بخشهای کشاورزی، صنعتی، زهکشی و قیمت گذاری صحیح آن می تواند تا حد زیادی از وقوع بحران آب جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکونومیست؛ محققان دانشگاه ام آی تی (MIT) آمریکا پیش بینی کرده اند در صورتی که کشورها به مدیریت غیرصحیح آب ادامه دهند تا اواسط قرن حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان با بحران آب مواجه خواهد شد.

در بخشی از گزارش این دانشگاه آمده است: دو سوم سطح کره زمین را آب تشکیل می دهد؛ با این حال، مدیریت نادرست استفاده از آب در مناطقی که با خطر خشکسالی مواجه هستند می تواند تا سال 2040 دسترسی به آب شیرین را دشوار سازد. جمعیت رو به رشد جهان و تغییرات آب و هوایی که موجب تسریع چرخه هیدرولوژیکی و مرطوب‎تر شدن نواحی مرطوب و خشک تر شدن مناطق خشک شده، از دیگر دلایل بروز بحران آب شیرین در برخی از کشورهای جهان است.

در گزارش موسسه منابع جهانی نیز آمده است: از 167 کشور جهان، 33 کشور تا سال 2040 با بحران شدید آب مواجه می‌شوند و عمده مشکلات آنها به دلیل عدم مدیریت صحیح آب است. این کشورها شامل برخی کشورهای خاورمیانه (از جمله افغانستان) و آسیای مرکزی، شمال آفریقا و برخی کشور های آمریکای جنوبی است.

افغانستان نیز یکی از آن کشورهایی است که تا چند سال آینده با کمبود شدید آب آشامیدنی روبرو خواهد شد، حفر بی رویه چاه های آب در منازل بخصوص در شهر کابل، باعث شده است تا سطح آب زیر زمینی به شدت کاهش پیدا کند و در صورت ادامه این روند، افغانستان با خشکسالی بی سابقه ای روبرو می شود.

به نوشته اکونومیست، کلید مدیریت آب در قیمت‌گذاری آن است. بیش از 26 هزار میلیارد دالر برای مدیریت آب بین سالهای 2010 تا 2030 سرمایه گذاری شده است که موفق ترین آن متعلق به برخی کشورهای اروپایی و قاره اقیانوسیه بوده است. از سوی دیگر، کشورهای آفریقای مرکزی که به دلیل خشکی همواره با بحران آب مواجه بوده اند از سرمایه گذاری گسترده در زمینه آب خودداری کرده اند.

محققان بر این باورند که مدیریت صحیح آب در بخشهای کشاورزی، صنعتی، زهکشی، و قیمت گذاری صحیح آن می تواند تا حد زیادی از وقوع بحران آب جلوگیری کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟