هشدار بانک توسعه آسیایی از بحران آب در کابل

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 52358

براساس بررسی‌‎های بانک توسعه‌ آسیایی، هرساله 80 میلیون متر مکعب آب در ولایت کابل، از آب‌های زیرزمینی تشکیل می شود اما در ماه‌های اخیر سطح آب در پایتخت 30 متر مکعب کاهش یافته است.

هرچند پس از انتظارهای طولانی، کابل سفید پوش شد، اما ظاهرا باران و برف در چند روز اخیر هم مشکل پایتخت را حل نخواهد کرد. زیرا مردم چندین پیمانه بیشتر از آبی که ذخیره می‎شود، مصرف می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک توسعه‌ آسیایی، در ماه‌های اخیر حدود 30 متر مکعب سطح آب کابل کاهش یافته است و در صورت ادامه آن کابل باید آماده یک بحران بزرگ کم آبی باشد.

شانی کمپبل، معاون بانک توسعه آسیایی اخیرا می گوید: مشکلی که ما در کابل داریم تمرکز بیش از حد جمیعت در پایتخت است که بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذاشته و مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی را در کنار کم‌‍ آبی به بار آورده است، تنها نزدیک به 20 درصد از کابل به سیستم آب لوله‌کشی شهر متصل است و بسیاری از ساکنان کابل از طریق حفر چاه‌هایی که معمولا توسط چندین همسایه انجام می‌شود، تأمین می‌شود.

براساس آمارهای بانک توسعه آسیایی سالانه در کابل 80 متر مکعب آب زیر زمینی بیرون و استفاده می‌شود و این روند همچنان در حال افزایش است.

همزمان، با کم شدن آب‌های زیرزمینی، آب کابل به شدت به سوی آلودگی می‌رود، آمارها نشان می‌دهند نزدیک به 70 درصد آب‌های کابل آلوده با مواد زاید هستند و تنها 20 درصد ساکنان کابل به آب نسبتا بهداشتی و قابل نوشیدن است.

یادآوری می کنیم، که خشک سالی، مصرف بی رویه آب و همچنان افزایش جمعیت در کابل سبب پایین رفتن سطح آب در کابل شده است و نزدیک به 20 متر در سالهای اخیر آب کابل پایین رفته است. 


نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟