هزاران تن از پشتون های پاکستانی در مناطقی از افغانستان ساکن شده اند

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 22374

هزاران تن از مردم قبایل پشتون پاکستان به دلیل شروع عملیات نظامی ارتش پاکستان، در مناطق قبایلی از خانه هایشان بی جا شده اند که بسیاری از آنها به مناطق مرزی افغانستان و در ولایت های جنوبی کشور ساکن شده اند.

از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو، حدود یک میلیون شهروند پاکستانی به دلیل عملیات نظامی حکومت آن کشور که بر ضد تندروان راه اندازی کرده است، از خانه های شان بی جا شده اند. اکثر این بی جا شدگان از مناطق قبایلی هستند.

اما مقامات پاکستانی اخیراً ادعا کردند که عملیات نظامی ضد تروریسم موجب شده تا اکثر این مناطق از وجود تندروان، پاک گردد و به تدریج برای مردم بی جا شده شرایط برگشت به خانه های شان فراهم می شود.

بر اساس تخمین ملل متحد، حدود ۹۵۰۰۰ خانواده در پاکستان از خانه های شان بی جا شده اند. شماری از این مردم به ولایت خوست در افغانستان سرازیر شدند، اما بخشی از آنان به سایر شهر های پاکستان نقل مکان کرده اند.

مقامات نظامی ایالات متحده منطقه وزیرستان شمالی را به مثابه مرکز تروریستی بین المللی تلقی می کنند. این منطقه برای چندین سال به مثابۀ مرکز آموزش دهی برای گروه طالبان و سایر تندروان مرتبط به شبکه حقانی بود که با عبور از مرکز، آنان فعالیت های شورشگری شان در افغانستان راه اندازی می کنند.

حکومت پاکستان ادعا می کند که عملیات بر ضد گروه طالبان در مناطق قبایلی موفقانه بوده است. اما بر اساس گزارش مرکز تحقیقی موسوم به FATAکه در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، مستقر است، فعالیت تندروان در ربع اول سال ۲۰۱۷ میلادی، در مناطق قبایلی گسترش یافته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟