هزاران تن از مردم بامیان در تظاهراتی گسترده خواستار انتقال لین برق از این ولایت شدند

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 12783

مردم بامیان امروز(جمعه) با راه اندازی تظاهراتی بزرگ خواستار انتقال لین برق 500 کیلو ولت از مسیر بامیان شدند.

در این تظاهرات که هزاران شهروند بامیانی اشتراک کرده بودند؛ از دولت خواستند تا به خواسته آنها مبنی بر انتقال لین برق 500 کیلو ولت از مسیر بامیان به میدان وردک توجه کند.این مردم دولت را به بی توجهی به مناطق مرکزی متهم کردند.

اعتراض کنندگان هشدار می‌دهند اگر دولت با عبور لین برق ترکمنستان از ولایات مرکزی موافقت نکند، دروازه ادارات دولتی را در بامیان می بندند.

توتاپ از پروژه های بزرگ انتقال 500 کیلو ولت برق صادراتی ترکمنستان از طریق ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان به پاکستان است. معترضان می گویند شرکت آلمانی فیشنر که مسئولیت تطبیق این پروژه را به عهده دارد، مناطق مرکزی از جمله بامیان را به دلیل امنیت حاکم در آن، مناسب ترین مسیر برای عبور این خط برق تشخیص داده است.

دولت افغانستان اعلام کرده است که این لین برق را از مسیر سالنگ عبور می دهد؛ تصمیمی که با واکنش های تندی از سوی شهروندان، اعضای مجلس نمایندگان و رهبران شماری از احزاب سیاسی مواجه شده است.

بی توجهی دولت به تامین برق بامیان با وجود برخورداری از منابع سرشار آبی برای ساخت بندهای برق، از مسائلی است که همواره اعتراضات گسترده شهروندان این ولایت را به دنبال داشته است.

پیش از این بامیانی‌ها در اعتراض به نبود برق، یک چهارراهی را در داخل بازار بامیان به نام “چوک الکین” نام گذاری کرده بودند.

با این حال معترضان در بامیان با انتشار قطعنامه ای از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی ای که در راستای محرومیت زدایی فعالیت می کنند، خواستار آن شده اند که با وارد کردن فشار بر دولت، خط برق توتاپ را از مناطق مرکزی عبور دهند. در قعطنامه هشدار داده شده است که در صورت بی توجهی دولت به خواست های معترضان، دامنه اعتراضات مردم، تا دروازه های ارگ نیز گسترش خواهد یافت.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟