هر فرد مسلمان مکلف است از قدس دفاع کند

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 42307

عالمان دینی ولایت بلخ در مراسم نماز جمعه این هفته شهر مزارشریف در مسجد جامع روضه مبارک، با دایر نمودن همایشی، خطاب به مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل خاطرنشان ساختند که انتقال سفارت امریکا و قتل عام مردم بی‌گناه توسط سربازان اسرائیلی محکوم است.

به گزارش خبرگزاری اطلس، مولوی محمدشاه عادلی، رئیس شورای علما و شورای اخوت اسلامی در همایش محکومیت اقدام امریکا مبنی بر انتقال سفارت از تل آویو به بیت‌المقدس گفت، هر فرد مسلمان مکلف است تا از قدس دفاع کند؛ دفاع از قبله اول مسلمین تنها مسئولیت علما نیست و اسلام تنها دین علما نیست؛ پس باید همه دست به دست هم بدهیم و از مظلومیت فلسطین و قبله اول امت اسلامی دفاع کنیم.

وی افزود: “امت اسلامی هر ساله از روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه رمضان تجلیل به عمل می‌آورند تا مظلومیت بیت‌المقدس فراموش نشود. حال این حمایت در نخستین جمعه رمضان دایر شده، چون یک ضرورت حتمی در شرایط فعلی می‌باشد و مبارزه با اقدامات اخیر امریکا و اسرائیل، وظیفه هر مسلمان آگاه می‌باشد”.

رئیس شورای اخوت اسلامی شمال افغانستان افزود که جنایت سربازان اسرائیل در روز افتتاحیه سفارت امریکا، یک عمل ضد بشری و غیر قابل بخشش می‌باشد و اسرائیل باید توان بدهد.

محمود دانشجو، مسئول ریاست حج و‌ اوقاف ولایت بلخ نیز پیرامون حرکت ضد انسانی اسرائیل و امریکا گفت، دفاع از حق ملت مظلوم فلسطین تنها بر دوش مسلمانان جهان نیست؛ بلکه مسئولیت تمام آزادی خواهان و عدالت پسندان می‌باشد.

دانشجو می‌گوید که راه مبارزه با تصمیم اخیر صهیونیست‌ها خصوصا رییس‌جمهور امریکا، اتحاد مسلمین است و این حرکت ترامپ به جایی نخواهد رسید.

امیرمحمد ضیایی، منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان در شمال کشور نیز می‌گوید همایش امروزی مردم شهر مزارشریف به منظور بی‌احترامی امریکا به قبله اول مسلمانان دایر شده، چون اشغال بیت‌المقدس توسط اسرائیل و انتقال سفارت امریکا، یک امر غاصبانه و ظالمانه است.

وی اظهارداشت که مدافعان حقوق بشر و سازمان بین الملل باید سکوت خود را در برابر ظلم و بی‌عدالتی رژیم اسرائیل بشکنند و از حق آن‌ها دفاع نمایند و تجمع ما به منظور دفاع از حق ملت مظلوم فلسطین است.

در همین حال مولوی عبدالرئوف توانا، مسئول کانون علمی و فرهنگی عبدالقادر توانا می‌افزاید: بیت‌المقدس قبله نخست مسلمانان که حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگ اسلام ۱۶ ماه به طرف آن نماز خواند، بیت‌المقدس زادگاه و قبور کثیری از انبیا است و از دیدگاه ادیان الهی مسیحی، یهودی و اسلامی اهمیت ویژه‌یی دارد، چون حضور پیامبران الهی در بیت‌المقدس برای زمینه‌سازی آمدن حضرت محمد(ص) بود.

توانا ابراز داشت که راه بیرون رفت جهان اسلام از معضلات و مشکلات فعلی، اتحاد و اتفاق مسلمین به منظور پاسداری از ارزش‌ها و منافع جهان و جوامع اسلامی می‌باشد.

گفتنی‌ است که بعد از ختم این همایش، عالمان دینی و پیروان مذاهب شیعه و سنی نماز جمعه را باهم و برای تقویت وحدت، ادا کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟