هدف اصلی دیدار ربانی با دوستم چه است؟

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 36214

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه برای گفتگو با جنرال دوستم به ترکیه رفته است و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور با وی به گفتگو پرداخته است، اما گفته می شود هدف سفر آقای ربانی به ترکیه ترغیب جنرال دوستم به همکاری با حکومت است.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه در صفحه فیسبوک خود نوشته است؛ در اين ديدار، دو طرف اوضاع سياسي و امنيتي كشور مورد بحث قرار دادند، در مورد مسايل اخير در كشور نيز گفتگو كردند.

آقای ربانی نیز چندی پیش به دستور رئیس جمهور غنی از رفتن به آمریکا برای شرکت در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان، منع شد تا اختلافات بوجود آمده بین غنی و نور را حل کند.

حدود ده روز قبل، زمانیکه آقای ربانی، برای اشتراک در مجلس فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون افغانستان، نیت سفر به نیویارک داشت، غنی برای حصول مقاصد سیاسی و تیمی اش، مانع سفر آقای ربانی شد.

گفته می شود بعد از جنجالی شدن رابطه بین عطا محمد نور و سران حکومت وحدت ملی به خصوص اشرف غنی رئیس جمهور، وی قصد دارد تا با کشاندن جنرال دوستم به بدنه حکومت، علاوه بر شکستن ائتلاف نجات افغانستان، حامیان سیاسی آقای نور را نیز کمتر کند.

چندی پیش رئیس جمهور تعدادی از ترکتباران بلندپایه دولتی برای پادرمیانی بین وی و دوستم به ترکیه فرستاده بود، اما دوستم حاضر نشده بود تا خواست داکتر غنی را بپذیرد.

در همین حال عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر جنرال دوستم گفته است که حلقاتی در ارگ مانع برگشت جنرال دوستم به افغانستان می شوند. او از رویداد جلوگیری از نشست هواپیمای حامل جنرال دوستم به شهر مزار شریف به حیث ثبوت این ادعای خود یاد کرد.

آقای فرهمند افزود که ارگ می گوید “کشور های خارجی” مخالف برگشت جنرال دوستم به افغانستان اند، اما “کشور های خارجی” می گویند که برگشت معاون اول رئیس جمهور غنی یک مسئله داخلی بوده و به آنان ربطی ندارد.

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان حدود یک سال پیش پس از آن به شهر انکارا ترکیه رفت که از سوی احمد ایشچی، والی پیشین ولایت جوزجان به لت و کوب و آزار و اذیت جنسی متهم شد.

رئیس دفتر جنرال دوستم در پیوند به تشنج های اخیر بین ارگ و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ گفت که آقای دوستم “حامی تمرکز زدایی قدرت و تامین مساوات و عدالت” در افغانستان است. او افزود که جنرال دوستم برای حل این بحران به ارگ ریاست جمهوری افغانستان پیشنهاد میانجیگری داده است.

مصطفی احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟