نیویورک پست: آمریکا نمی تواند از طریق نظامی ایران را زمین گیر کند

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 20761

یک رسانه آمریکایی در گزاشی در مورد وضعیت ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ گفت که کارشناسان غربی معتقدند اگر “دونالد ترامپ” قصد زمین‌گیر کردن ایران را دارد، مقابله نظامی راهکار آن نیست.

پایگاه اینترنتی نیویورک‌پست در گزارشی نوشت: به تازگی در واشنگتن نوعی اجماع درباره چگونگی عقب راندن ایران حاصل شده است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از جنگ سرد تجاربی را آموخته‌اند که تاکید می‌کند نبرد زمینی نگرانی‌هایی را درباره کنترول تسلیحات بوجود می‌آورد.

نیویورک‌پست در ادامه این مطلب نوشت: “اگر می‌خواهیم ایران را به عقب برانیم باید مانع گسترش گروه‌های شبه‌نظامی موردحمایت این کشور شویم. باید برای ضربه زدن به حکومت دینی در این کشور سرمایه‌گذاری بیشتری بکنیم. آمریکا باید موضوع حقوق بشر ایران را در اولویت دیپلوماسی خود قرار دهد. ممکن است ماجرای جنبش سبز در ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 این کشور بوجود آمد، به شکل کمرنگی در اذهان مقامات واشنگتن باقی مانده باشد؛ اما این موضوع حائز اهمیت بسیاری است چراکه در آن زمان اختلالات زیادی در ایران بوجود آورد.”

نیویورک‌پست مدعی شد: اگر واشنگتن واقعا می‌خواهد همان کاری که با اتحاد جماهیر شوروی سابق کرد را با ایران انجام دهد، باید اعمال فشار بر حکومت این کشور را افزایش دهد و قدرت آن را تضعیف کند. این اعمال فشار باید در تمامی جبهه‌ها باشد. می‌توان به دلیل خارج شدن از اصول پذیرفته شده بین‌المللی، مجازات‌ها را علیه تهران افزایش داد و با این کار به مردم ایران نشان داد آمریکا در کنار آنها ایستاده است(!)

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: دولت آمریکا می‌تواند بر آزادی برخی زندانیان در ایران پافشاری کند. باید سران جنبش سبز آزاد شوند. درحالیکه “باراک اوباما”، رئیس جمهور پیشین آمریکا، هیچگاه درمورد سران جنبش سبز صحبتی نکرد؛ “دونالد ترامپ” نباید اشتباه وی را تکرار کند.

به توصیه نیویورک‌پست، یکی دیگر از راه‌های تضعیف ایران ضربه زدن به جایگاه نظامی این کشور در میان نیروهای نظامی منطقه است. تحلیلگر این روزنامه معتقد است باید به امپراتوری قدرت نظامی شیعه ایران خاتمه داده شود؛ اما سخنی از مقابله مستقیم با نیروی نظامی ایران به میان نیاورده است که احتمالا نشان‌دهنده آگاهی وی از دشوار بودن این تقابل نظامی است.

نیویورک‌پست در ادامه نوشت: نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه حضور دارند که هزینه‌های سنگینی را به پنتاگون تحمیل کرده است بنابراین نمی‌توان همین رویکرد را در قبال نیروهای نظامی ایران نیز داشت؛ اما بدون شک باید کاری برای تضعیف آن انجام داد.

این روزنامه غربی در پایان نوشت: همان‌طور که در دهه 1980 میلادی کسی تصور نمی‌کرد اتحاد جماهیر شوروی روزی از هم فرو بپاشد؛ اما دولت رونالد ریگان توانست با اتخاذ تدابیر مناسب به تحقق این امر کمک کند، درمورد ایران نیز راه‌هایی وجود دارد که دولت ترامپ باید به درستی از آن‌ها استفاده کرده و بدون مداخله نظامی مستقیم، شرایط زمین‌گیر کردن این کشور را فراهم کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟