نیویورک تایمز: اشرف غنی در تلاش است تا جنرال دوستم را به ترکیه تبعید کند

  • انتشار: ۷ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 21396

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت؛ اشرف غنی رئیس جمهور در تلاش است تا جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول خود را به ترکیه تبعید کند.

روزنامه‌ی امریکایی نیویارک تایمز به نقل از یک منبع ارشد در ارگ نوشته است که آقای غنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه دوبار در مورد این برنامه گفت‌وگو کرده است.

در این گزارش که روز گذشته (چهارشنبه، ششم ثور) پخش شد، آمده است که یک هواپیمای ترکی دوباره به قصد انتقال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری به کابل آمد، اما جنرال دوستم نخواست که به ترکیه برود.

جنرال دوستم و محافظانش از سوی احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان و مخالفان سیاسی او، متهم به اختطاف و بدرفتاری است.

دفتر معاونت اول ریاست جمهوری این اتهام را رده کرده و آنرا “یک حرکت خرابکارانه از سوی یک حلقه‌ نامعلوم برضد جنرال دوستم” خوانده است.

این در حالیست که چندی پیش رولا غنی، بانوی اول کشور در مصاحبه با روزنامه‌ی تایمز لندن گفت که قانون در مورد معاون اول ریاست جمهوری تطبیق شده است.

بانو غنی همچنین گفته بود: “او هنوز در خانه‌اش است، ولی (درواقع) به نوعی در حبس خانگی است و در عمل کار رسمی دولتی انجام نمی‌دهد.”

از سوی دیگر روز گذشته هزارات تن از حامیان جنرال دوستم در ولایت جوزجان، جایی که او نفوس قابل ملاحظه‌ای دارد، گردهم آمدند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس دفتر آقای دوستم در این گردهمایی حکومت را به “رویکرد فاشیستی” متهم کرد. آقای فرهمند گفته است کسانی در حکومت است که قصد دارند، جنرال دوستم را ترور فیزیکی و شخصیتی کند.

یکی از سخنرانان دیگر این گردهمایی گفت: “ما از رییس جمهوری می‌خواهیم که سیاست حذف را کنار برگذار و تمام گروه‌های نژادی را در افغانستان بپذیرد.”

 

نظرات(۲ دیدگاه)

نظر شما چیست؟