نیویورک تایمز: اشرف غنی از مدت ها قبل برای کنار زدن عطا محمد نور آمادگی گرفته بود

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 29197

یک رسانه ی آمریکایی در گزارشی در مورد وضعیت سیاسی افغانستان با ایجاد و شکل گیری ائتلاف نجات افغانستان نوشته است، اشرف غنی رئیس جمهور برای پس زدن عطا محمد نور مرد قدرتمند شمال از چندی قبل آمادگی گرفته بوده است.

روزنامۀ معروف نیویارک تایمز، در تازه ترین گزارش خویش، نوشته است که بازی ویرانگر “تاج وتخت” درافغانستان ادامه دارد.

نیویارک تایمز نوشته که آصف مهمند، روز پنجشنبه بعد از رهایی از بلخ روانۀ کابل شد و خودش را برای یک ماجرای دیگر آماده کرده است.

ماندگار نوشته است، گزارش روزنامۀ نیویارک تایمز، در رابطه به اعزام آصف مهمند، از کابل به بلخ می‌نویسد: به باور برخی‌ها، رفتن آصف مهمند به بلخ، توطئه‌یی از سوی حامیان داکتر غنی، به هدف تضعیف والی بلخ بود که این اقدام بعد از آن که عطا محمد نور با جنرال دوستم دست اتحاد داد، جنبه فوری به خود گرفت.

نیویورک تایمز، بعد از بررسی مشروح قتل وکشتارهای اخیر، از سوی فرماندهان حزب اسلامی بشیرقانت که در چند گزارش بازتاب یافته بود، به قضیۀ اخیر در میدان هوایی “مولانا جلال الدین بلخی” در مزارشریف نیز توجه کرده است. نیویارک‌تایمز، در نتیجه می‌نویسید: “تا این دم، هرگاه واقعاً چنین توطئه‌یی درکار بوده باشد، به نظرمی آید که شکست خورده است.”

نیویارک تایمز می‌نویسد: “مهمند روز پنجشنبه بعد از رهایی، روانۀ کابل شده و خودش را برای یک ماجرای دیگر آماده کرده است.”

ماجرا آصف مهمند، بر اساس مکتوب رسمی، عنوانی فرماندهی پولیس بلخ، از سوی دادستانی‌ امنیت ملی و ادارۀ جرایم سنگین وزارت امور داخله، به اتهام جعل و تزویر اسناد صادر شده بود، دوشنبه شام زمانی که از کابل به بلخ بر می‌گشت، توسط پولیس آن و لایت، بعد از مقاومت چندین ساعته و پس از یک رویارویی مختصر مسلحانه، بازداشت شد. در این زدوخورد، دو تن از سربازان نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند و گفته شده است که یکی از محافظان آقای مهمند نیز کشته شده است.

در همین حال تصاویر نشده یک روز بعد از رویداد و کنفرانس خبری آقای مهمند، نشان می‌دهند که یک گوش او صدمه دیده و بخشی از آن نیست. آقای مهمند ادعا کرده است که پسر آقای نور، گوش او را در حضور پدر خود، به دندان کنده است. بربنیاد ادعای مهمند، افراد مسلح عطا محمد نور، او را از میدان هوایی با خود به منزل عطا محمد نور برده بودند و در آنجا مورد ضرب و شتم والی بلخ و پسرش قرار گرفته است. اما این ادعا به شدت توسط سخنگوی ولایت بلخ رد شده است.

روزنامه نیویارک تایمز، در حالی ادعای توطیه در مورد عطا محمد نور را مطرح کر ده است که پیش از این جنرال دوستم، معاون اول اشرف غنی نیز به بد رفتار جنسی با احمد ایشجی، والی پیشین جوزجان، متهم شده است و اکنون در تبعید اعلام ناشده به سر میبرد.

عطا محمد نور والی بلخ، پس از توقف گفت‌وگو‌هایش با ارگ، در تفاهم با محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و جنرال دوستم معاون اول اشرف غنی ایتلاف نجات افغانستان را ایجاد کردند.

این ایتلاف در روزهای نخست با انتقاد تند از حکومت، اشرف غنی را به انحصار قدرت و تک روی در نظام حکومت داری متهم کرد. این ائتلاف پس از آن صورت گرفت که محمد اشرف غنی پس از رسیدن به قدرت شماری از هم‌پیمانان و رقیبان دورۀ انتخاباتش را کنار زده بود. اول جنرال دوستم، پس از ادعای احمد ایشچی، به حبس منزل کشانیده شد و این کار سبب شد تا دوستم به ترکیه به شکل ناخواسته تبعید شود. پس از آن احمد ضیا مسعود، توسط فرمانی از سمت “نماینده‌‌گی فوق‌العادۀ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب” از سمتش برکنارشد. بعد از آن امرالله صالح، وزیر دولت در امور تعیینات افسران ارشد نیروهای امنیتی و اصلاحات در این نهادها، وادار به استعفا گردید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟