نیوزویک: عربستان از مجازات هایی مانند گردن زدن برای ترساندن مخالفان استفاده می کند

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 46432
گردن زدن

نیوزویک در گزارشی در مورد مجازات های شدید در عربستان نوشته است که مجازات هایی مانند گردن زدن مخالفان با شمشیر به عنوان یکی از ابزارهای ترساندن این افراد تبدیل شده است، که باید ماهیت این نوع مجازات ها مورد بازنگری قرار گیرد.

پایگاه نشریه نیوزویک نوشته است که سازمان اروپایی – سعودی حقوق بشر (ESOHR) اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ در عربستان سعودی ۱۴۷ نفر به اعدام محکوم شدند.

در ادامه این گزارش آمده است استفاده از مجازات‎هایی از جمله گردن زدن مخالفان با شمشیر به عنوان ابزاری برای ترساندن افراد از حکومت به دلیل غیرقابل بازگشت بودن ماهیت این نوع مجازات باید مورد بازنگری قرار گیرد. به ویژه این که فقدان روند قانونی و یا استفاده از این مجازات به عنوان ابزاری سیاسی نگرانی‌های بیشتری را در این زمینه بر می‌انگیزد.

دستگیری فعالان حقوق بشر، بازرگانان برجسته و برخی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان که اخیرا رخ داد، این پیام را در بردارد که این اصلاحات ارتباطی با خواسته‌های مردم نداشته است. ESOHR در این ارتباط چنین توضیح می‌دهد: «محدودیت در آزادی بیان و موج جدید دستگیری‌های خودسرانه، بحران عمیق حقوق بشری در عربستان را شدت می‌بخشد.»

به نوشته نیوزویک، این پادشاهی در سال ۲۰۱۷ تنها ۸ مورد اعدام کمتر از سال ۲۰۱۶ داشته است. باید توجه داشت که در سال‌های اخیر احکام مجازات سنگین بیشتری در عربستان علیه مخالفان رژیم این کشور صادر شده است. با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۵ این میزان چنان افزایش یافت که از دهه ۹۰ میلادی بی سابقه بوده است.

۹۸ نفر از افراد اعدام شده در سال گذشته شهروند عربستان سعودی و ۵۶ نفر از آنان تبعه خارجی بودند. عربستان سعودی از روش‌های مختلفی برای اعدام استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن زدن گردن محکومان است. بدن برخی از اعدام شدگان نیز به صلیب کشیده می‌شود تا هشداری برای شهروندان دیگر باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟