نگرانی غنی از شکل گیری ائتلاف جدید/ غنی، استانکزی را به دیدار دوستم در ترکیه فرستاد

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 25490

بعد از تشکیل ائتلافی تحت نام؛ ائتلاف برای نجات افغانستان میان چند حزب پرقدرت کشور در ترکیه، اشرف غنی رئیس جمهور، معصوم استانکزی رئیس امنیت ملی را به ترکیه فرستاد تا با جنرال دوستم دیدار کند.

به گزارش اطلس به نقل از بی بی سی؛ به دنبال تشکیل ائتلافی میان احزاب جمعیت اسلامی، جنبش ملی و وحدت اسلامی مردم افغانستان، دفتر جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی، گفته است که معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی روز، سه‌شنبه( ۱۳ سرطان) با آقای دوستم در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است. اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته است ارگ اطلاعی در این زمینه ندارد.

عنایت فرهمند، رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری به تاج‌الدین سروش، گزارشگر بی‌بی‌سی گفته است که آقای استانکزی از جنرال دوستم دعوت کرده تا در “یک نشست قریب‌الوقوع رهبران سیاسی افغانستان” در کابل شرکت کند اما او جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

احزاب ‘جمعیت اسلامی افغانستان’، ‘جنبش ملی اسلامی افغانستان’ و ‘وحدت اسلامی مردم افغانستان’ اخیرا ائتلافی را به نام ‘شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان’ شکل داده‌اند.

رهبران این سه حزب با انتشار اعلامیه‌ای گفته‌اند که “برای جلوگیری از فروپاشی نظام و هرج و مرج سیاسی و به دلیل شرایط دشوار امنیتی، روند غیرقانونی عملکرد دولت و آسیب‌پذیر شدن شیرازه وحدت ملی”، این سه حزب تصمیم گرفته‌اند تا “شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان” را ایجاد کنند.

پس از تشکیل این ائتلاف سیاسی با حضور جنرال دوستم، عطا محمد نور والی بلخ و محمد محقق معاون رئیس اجرایی در ترکیه، علاوه بر آقای استانکزی نیز به استانبول و آنکارا سفر کرد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی دولت در فیسبوکش بدون اینکه از این ائتلاف جدید سیاسی نام ببرد، نوشته که “جنبش‌های که به جای هتل‌ها و پارک‌های خارج، جاده‌های کابل را برای تظاهرات مدنی و عدالت‌خواهی خود انتخاب کردند، به نظر من اقدام‌شان به مراتب ملی و همسو با منافع مردم و کشور است”.

عطا محمد نور به گزارشگر بی‌بی‌سی گفته که ارگ تلاش دارد تا این ائتلاف از هم بپاشد.

او تأکید کرده که رهبران این ائتلاف تعهد کرده‌اند که پیش بروند تا خواست‌های را که مطرح کرده‌اند، برآورده شود.

آقای نور تصریح کرده که این ائتلاف اهداف درازمدت دارد و در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خود را خواهد داشت یا هم از کسی حمایت خواهد کرد که “احتمالا آقای غنی نخواهد بود”.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان تأکید دارد که اکثر خواست‌های جنبش‌های شکل‌گرفته با برنامه‌های ملی و اصلاحی رئیس جمهوری غنی همخوانی دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟