نگرانی دیده بان شفافیت افغانستان از فساد گسترده دولتی در آستانه نشست وارسا

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیاقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 14307

در آستانه نشست وارسا نهاد شفافیت افغانستان با نشر گزارشی گفته است که مبارزه با فساد در کشور اندک بوده و دولت افغانستان باید بیشتر از این علیه فساد اداری مبارزه می کرد.

مسئولان سازمان غیردولتی دیدبان شفافیت افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفتند که هرچند دولت در سطوح بالایی نهادهای دولتی موفق به کاهش فساد شده، اما در سطوح پایین هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

مسوولان این نهاد اعلام کرده اند که تحقیقات آنان نشان می دهد که مبارزه بر ضد فساد در نهاد های امنیتی کشور اندک بوده است.

سید محمد اکرم افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان طی نشست خبری وجود فساد در نهاد های امنیتی را خطرناک خواند و گفت رهبران حکومت وحدت ملی باید بیشتر از این در امر مبارزه با فساد در کشور مبارزه می کردند.

آقای افضلی می گوید که استخدام ها و ارتقای درجه در نهاد های امنیتی بر اساس روابط شخصی صورت می گیرد.

هر چند نهاد شفافیت افغانستان می گوید که در برخی موارد تا پنچاه در صد سربازان امنیتی در کشور خیالی اند که این کار روحیه سربازان امنیتی را در میدان های جنگ ضعیف می کند.

افضلی گفت که سازمان او از تشکیل نهاد مبارزه با فساد اداری استقبال می‌کند، اما افزود که این مرکز یک “شورای حکومتی” است و علاوه برآن امکان “نظارت بیرونی و مستقلانه” از کارکردهای آن وجود ندارد.

او تأکید کرد که دولت باید زمینه مجازات آن عده کارمندان وزارت دفاع و وزارت داخله را که به اتهام دست داشتن در فساد بازداشت شدهاند، باید فراهم کند.

سازمان دیدبان شفافیت در حالی نسبت به وجود فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی ابراز نگرانی کرده که پیش از این هم گزارش‌هایی در مورد فساد در این نهادها منتشر شده است.

در یک مورد دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که شمار قابل توجهی از افراد پلیس اصلاً “خیالی” هستند، در حالی که برای آنها پول و امکانات سرازیر می شود.

پس از آن فرمانده پلیس ولایت هلمند در جنوب افغانستان هم تأیید کرد که شمار ماموران خیالی پلیس در این ولایت در گذشته بسیار بزرگ بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟