نگرانی دفتر حمایت از کودکان از افزایش قربانی شدن کودکان افغان در جنگ

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 27054

کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر حمايت از کودکان (Save the Children) از افزايش ۱۷ درصدي قرباني‌شدن کودکان در جريان درگيري‌ها در افغانستان ابراز نگراني کرده و از طرف‌هاي درگير مي‌خواهند قوانين جنگ را رعايت کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط نهادهای وابسته به سازمان مللٰ تلفات زنان در افغانستان نیز 24 درصد اقزایش یافته است.

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده وه در هر سه ساعت یک کودک در افغانستان قربانی جنگ می شوند و این وضعیت نگران کننده است.

هفته گذشته دفتر يوناما در کابل با نشر گزارشي درمورد تلفات غيرنظاميان در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷  گفت که در اين سه ماه ۲۱۰ کودک افغانستانی کشته و ۵۲۵ کودک ديگر زخمي شده‌اند که شمار کشته‌ها ۱۷ درصد افزايش را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان مي‌دهد.

پال بارکر، رئيس دفتر حمايت از کودکان در افغانستان هم در بيانيه‌اي گفته که این امار واقعا تکان‌دهنده بوده و به‌ این‌ معناست که  اطفال همواره قرباني جنگ در افغانستان بوده و از منظرهاي مختلف آسيب ديده‌اند و اين قابل‌قبول ما نيست.

پيش‌از‌اين، دانيل بل، مسئول بخش حقوق بشر يوناما نيز گفته که افزايش ۱۷ درصدي در تلفات کودکان، نشان‌دهنده‌ ناکامي طرفين درگير در جنگ، درباره اتخاذ اقدامات براي حفاظت غيرنظاميان، به ‎شمول نشاني و پاکسازي ساحات پس از ختم جنگ است. دفتر هيأت معاونت سازمان ملل متحد، جزوه‌اي را منتشر کرده که در آن وضعيت و حقوق کودکان افغان در شرايط جنگي بررسي شده‌ است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟