نگرانی اسرائیل از موشک های اس 300 روسیه

  • انتشار: ۲۶ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 4018

به گزارش خبگزاری اطلس به نقل از العالم، تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران در این مرحله مهم و پس از توافق هسته ای اولیه ایران و گروه ۱ + ۵، بیانگر تمایل برخی از قدرت ها برای شکستن تحریم های بین المللی ایران است؛ تحریم هایی که مانع مبادلات تجاری این قدرت ها با ایران می شد.

روزنامه لبنانی «السفیر» نوشت: هر چند که اسرائیل سامانه اس ۳۰۰ را دردسری برای نیروی هوایی خود می داند، ولی کارشناسان اسرائیلی معتقدند که این موشک ها مشکل لاینحلی نیست.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: روسیه کمی پیش از انتشار خبر فروش اس ۳۰۰ به ایران ، به اسرائیل ابلاغ کرده بود که این موشک ها را به تهران خواهد فروخت.
هاآرتص خاطرنشان کرد: اسرائیل نگران احتمال افتادن اس ۳۰۰ به دست نظام سوریه یا حزب الله لبنان است، زیرا این امر مانع آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در سوریه و لبنان خواهد شد .

«یووال اشتاینتس» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز گفت: «تصمیم کرملین برای فروش اس ۳۰۰ به ایران، نتیجه مستقیم توافق هسته ای گروه ۱ + ۵ است.»

اشتاینتس ادعا کرد: «در حالی که ایران از بند بند بیانیه هسته ای مشترک خود با گروه ۱ + ۵ شانه خالی می کند ، جامعه بین المللی تسهیلاتی را به این کشور اعطا می کند.»

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: «اسرائیل از فروش اس ۳۰۰ به ایران نگران است زیرا معتقد است که فروش چنین موشک هایی، گام نخستین برای لغو تحریم های ایران است.»

یدیعوت خاطرنشان کرد: اسرائیل معتقد است که روسیه با اعلام خبر فروش اس ۳۰۰ خود به ایران شاید می خواهد واکنش غرب را بسنجد و پیام تهدید آمیزی به غربی ها بفرستد زیرا با غرب درخصوص بحران اوکراین درگیر است.

یدیعوت افزود: سرویس های امنیتی اسرائیل نگران این مساله هستند که توافق هسته ای لوزان شاید زمینه رقابت تسلیحاتی ایران را فراهم کند و شرکت های اروپایی نیز در بخش های سایبر ، تکنولوژی پیشرفته و سلاح های دقیق با ایران همکاری کنند، و پیش بینی می شود که ایران بیش از پیش به حمایت تسلیحاتی از سوریه برای مقابله با اسرائیل خواهد پرداخت و این نگرانی نیز وجود دارد که سیستم های ضد موشکی پیشرفته دشمنان منطقه ای اسرائیل برتری نیروی هوایی ارتش اسرائیل را نابود کند.

با وجود نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از فروش سامانه اس ۳۰۰ روسیه به ایران ، یدیعوت به نقل از منابع خارجی نوشت، که کادر نیروی هوایی این رژیم در چند سال گذشته در کشورهایی همچون یونان برای مقابله با سامانه های موشکی پیشرفته آموزش دیده اند.

السفیر خاطرنشان کرد، هنوز معلوم نیست که چه نوعی از انواع مختلف سامانه اس ۳۰۰ به ایران فروخته خواهد شد ولی معلوم است که دست یابی ایران به چنین موشکی احتمال حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته ای ایران را بسیار کاهش می دهد.

گفته می شود روسیه آن نوع از سامانه اس ۳۰۰ را به ایران خواهد فروخت که در ارتش خود آنها را استفاده کرده بود، و روزنامه های چاپ رژیم صهیونیستی نوشتند که روسیه از سال ۲۰۱۱ تولید اس ۳۰۰ را متوقف و شروع به تولید سامانه های بسیار پیشرفته اس ۴۰۰ کرده است؛ و اعتقاد بر این است که روسیه می خواهد موشک های اس ۳۰۰ خود را بفروشد و با پول آن هزینه تولید اس ۴۰۰ را تأمین کند؛ و همچنین گفته می شود که ایران نوع چینی موشک های اس ۳۰۰ را در اختیار دارد و نیاز زیادی به موشک های اس ۳۰۰ روسیه ندارد.

با این حال الکس فیشمن کارشناس نظامی صهیونیست در مصاحبه با یدیعوت گفت: سامانه اس ۳۰۰ خطری برای ناوگان پنجم آمریکا و نیروی هوایی عربستان محسوب می شود.

یوسی میلمن کارشناس امنیتی صهیونیست نیز در واکنش به همکاری نظامی روسیه و ایران تأکید کرد: روسیه اهمیتی به اسرائیل نمی دهد.

عاموس هارئل یکی دیگر از کارشناسان نظامی این رژیم در مصاحبه با هاآرتص خاطرنشان کرد: خبر فروش اس ۳۰۰ به تهران نشان می دهد که موقعیت ایران پس از توافق هسته ای بسیار بهبود یافته است، و استفاده ایران از ثمرات توافق هسته ای آغاز شده است .

هارئل افزود: اس ۳۰۰ تحولی در توانمندی های نیروی هوایی ایران ایجاد خواهد کرد.

آمیر تیبون کارشناس سیاسی صهیونیست نیز در مصاحبه با سایت خبری والا گفت: فروش اس ۳۰۰ به ایران نشان می دهد که امید اسرائیل به پوتین کاملاً بیجا بوده است، و تلاش نتانیاهو و آویگدور لیبرمن برای نزدیک شدن به پوتین بی نتیجه بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟