نگرانی از استفاده طالبان از کودکان در میدان های جنگ

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16416

مسؤولان کمیسیون مستقل حقوق بشرِ غور از جذب کودکان به عنوان سرباز در صفوف طالبان نگرانی کرده و‌ می‌گویند که وضعیت بد اقتصادی و بی‌خبری خانواده‌ها از حقوق کودکان‌شان این وضعیت را بار آورده است.

به گزارش سلام وطندار ذبیح‌الله جواد، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت غور می‌گوید که گسترش‌ ناامنی، حضور افراد مسلح غیرمسئول، وضعیت بد اقتصادی و بی‌خبری خانواده‌ها از حقوق کودکان، سبب شده شماری از کودکان در دام گروه‌های مسلح بیافتند.

به گفتۀ رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر غور، آنان به اطلاعات و اسنادی دست یافته‌اند که طالبان و فرماندهان مسلح غیرمسؤول بسیاری از کودکان را به عنوان سرباز در مناطق ناامن استخدام می‌کنند.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور نیز می‌گوید، شماری از طالبان و فرماندهان غیرمسؤول که شمار‌شان به بیش از چهارهزار تن می‌رسد از کودکان به عنوان سربازان جنگی استفاده می‌کنند.

به گفتۀ آقای خطیبی، در بخش‌هایی که از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌شود، حکومت کنترل ندارد، اما با آن‌هم آنان تلاش دارند که در این بخش‌ها از سربازگیری کودکان جلوگیری کنند.

پیش از این هیآتی از مرکز برای بررسی حضور افراد زیرسن، در صفوف نیروهای امنیتی، به این ولایت سفر کرده بود، اما پس از بررسی، به هیچ موردی از حضور کودکان در میان نیروهای امنیتی بر نخورده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟