نگرانی‌ها از وقت‌گذرانی کودکان در شبکه‌های اجتماعی

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 28401

آن‌لانگفیلد، در مصاحبه‌ای با نشریه آبزرور از تشویق والدین در استفاده کودکان شان از شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده و گفته است که کودکان در ایام تعطیلات تابستانی بیشتر اوقات شان را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.

این مقام، شبکه‌های اجتماعی را با غذاهای «فست فود» مقایسه کرد که برای کودکان آسیب پذیر است. خانم لانگفیلد با کمک والدین بریتانیایی کمپینی را نیز در این زمینه راه‌اندازی کرده است.

نهاد بریتانیایی (آفلام) در سال ۲۰۱۶ طی اعلامیه گفته است که شبکه‌های اجتماعی برای ‌شان محبوب‌ترین رسانه است. دراین گزارش آماده است، کودکان میان سنین ۵ تا ۱۵ سال حدود ۱۵ ساعت از وقت خود را در هفته در اینترنت سپری می‌کنند.

تحقیقات دیگری که امسال در بریتانیا به جاپ رسیده، نشان می‌دهد که سلامتی فرد با گذراندن وقت در انترنت نتایج مثبت دارد. در این تحقیق حدود ۱۲۰ هزار کودک ۱۵ ساله اشتراک داشته‌اند.

در همین حال روانشناسان، در خصوص آسیب های جسمی و روانی کودکان نیز ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که شبکه‌های مجازی در کودکان باعث هیجان‌های رفتاری، تنش‌های روحی، اضطراب و کابوس‌های شبانه می‌شود.

حدود یک ماه قبل، محققان موسسه سیاست‌گذاری آموزشی بریتانیا گفته بودند، محدود کردن کودکان و نوجوانان در استفاده از انترنت و شبکه‌های مجازی ممکن است پیشترفت‌های مهارتی در کودکان را کاهش دهد و حتی سبب عدم استقامت عاطفی آنان گردد.

همچنان این این موسسه گفت: محدود کردن استفاده از انترنیت برای کودکان، فرصت‌های مقابله با مشکلات فضای آنلاین را از آنها می‌گیرد که در آینده با آن روبرو خواهند شد.

تعداد دیگری از دانشمندان به این نظرند که فضای مجازی باعث انزوا، گوشه‌گیری، گسست روابط عاطفی و اجتماعی در کودکان می‌شود.

این درحالی است که آمارها در بریتانیا نشان می‌دهند، حدود ۶۰ درصد جوانان بیشتر اوقات شان را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟