نگرانی‌مردم و مسوولین از احتمال لغزش کوه در بدخشان!

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 42909

بدخشان در حوزه شمال‌شرق از ولایت‌های کوهستانی افغانستان شمرده می‌شود، که رویدادهای طبیعی در این ولایت بیش‌تر به وقوع پیوسته و همه ساله از این ناحیه ساکنان این ولایت متضرر می‌شوند.

مقام‌های محلی بدخشان نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده می‌گویند که برای جلوگیری از وقوع حوادث طبیعی چاره‌ای ندارند، اما نقاط آسیب پذیر را در ساحاتِ مختلف این ولایت شناسایی و به مردم از لغرش احتمالی کوه خبر داده‌اند.

به‌گفتۀ آنان، در ۷ ولسوالی این ولایت ۴۵ ساحه با تهدید بلند لغزش کوه تثبیت شده‌اند که بیش از ۴ هزار خانواده در این ساحاتِ زنده‌گی می‌کنند و اگر این خانواده‌ها مناطق شان را ترک نکنند، یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

احمد فیص بیک‌زاد والی بدخشان در مورد سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در این ولایت می‌گوید:

“در پی سیلاب‌های اخیر در ساحاتِ مختلف بدخشان وسایط، وسایل، منازل مسکونی و مواشی مردم طعمه سیلاب شده‌است و پس از جلسه اضطراری به نهادهای مسئول وظیفه سپُرده شده که به‌طور عاجل به سیلاب زده‌گان کمک‌های  بشری برسانند.”

مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که آنان برای پاسخ‌دهی به حوادث طبیعی و اواره شده‌گان جنگ آماده‌گی کامل دارند، اما نبود سرپناه و جای مناسب از مشکلات است که اداره محلی بدخشان در تهیه آن برای آسیب دیده‌گان جنگ و حوادث طبیعی عاجز مانده‌است.

سیدعبدالله همایون دهقان رئیس مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان در این مورد چنین گفت:

“ولایت بدخشان از جمله آسیب پذیرترین ولایت‌ها در سطح کشور است، در رده و یا درجه اول از لحاظ آسیب پذیری حوادث طبیعی قرار دارد و تعداد زیاد خانواده‌ها که در ۴۵ نقطه مختلف آسیب پذیر در چند ولسوالی بدخشان به‌سر می‌برند، ساکنان‌اش با معرض خطر احتمالی رانش زمین قرار دارند.”

بر اساس گفتۀ‌های رئیس مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت، چندی پیش در پی سرازیر شدن سیلاب‌های موسمی در چند ولسوالی این ولایت ۷ تن جان باختند و ۵ نفر زخمی شدند و علاوه بر آن صدها منزل مسکونی تخریب و صدها راس مواشی مردم نیز تلف شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟