نگاهی راهبردی به حماسه خونبار عاشورا

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 366
رمز جاودانگی قیام امام حسین

عاشورا که خود ترجمانی از بعثت است و غدیر، نقطه آغازی است که با اهداف و انگیزه‌ های مشخص و روشن در محرم سال 61 هجری قمری در سرزمینی به ‌ نام کربلا رخ نمود. در تابلو خون‌ رنگ کربلا همه فلش‌ ها و علامتها به سمت و سوی قله سبز مهدوی(عج) و نهضت و دولت جهانی آخرین وصی رسول‌ خدا(ص)، منتقم آل عبا مهدی موعود (ارواحنا فداه) جهت یافته است. گوئیا نهضت سرخ حسینی(علیه‌ السلام) به‌ عنوان پیش‌ نیازی برای نهضت سبز مهدوی رقم خورده است.

از زاویه دید عاشورائیان، هدف‌ نهایی این حرکت انقلابی و الهی، طبق کلام وحی «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق، لیظهره علی الدین کله» حاکمیت یکپارچه دین حق و دولت عدل الهی با عزت یافتن مستضعفان و مؤمنان و صالحان در عصر ظهور منجی عالم، می‌ باشد و البته در این راستا تحت سایه مجاهدت و مقاومت باید در تکاپوی اصلاح و هدایت امت پیامبر(ص) و ترویج امر به‌ معروف و نهی از منکر و نشر ارزشهای سیره و روش اولیاء خدا بود اما آنچه به‌ لحاظ راهبردی در این راستا از اهمیت ویژه برخوردار است، ارائه الگوهایی برای جبهه حق است که امام حسین(علیه‌ السلام) بر تارک سرزمین تفدیده کربلا به آن اهتمام ورزید و در قالب برترین اصحاب و یاران، چهره‌ هایی را روکرد که خود می‌ فرماید: «ما اعلم اصحاباً اولی و خیراً من اصحابی» از زن و مرد تا تمامی اقشار، حتی طفلان شیرخوار و دخترکان خردسال، در جهت تربیت یاران مهدوی، الگوهایی شایسته و کاملی را معرفی می‌ فرماید. یعنی که باید همگان از عاشورائیان الهام گرفته و برای فریاد آخر و قیام آخر و دولت آخر، خود را مهیا و تربیت ‌ سازند چه آن‌ که طبق فرمایش امام صادق(علیه‌ السلام) علاوه بر 313 شخصیت بزرگ که نقش راهبردی و علمداری را در سپاهیان عاشورایی مهدوی به‌ عهده دارند، فرماندهان میانی سپاهیان حضرتش بیش از 10000 نفر خواهند بود که وقتی ویژگیهای آنان را حضرت با این تعبیر «اَجرأُ مِنْ سیفٍ وَ اَمْضی‌ مِنَ السِنان = برنده‌ تر از شمشیر و نافذتر از نیزه» بر می‌ شمارند، جز به علمدار کربلا تطبیق ندارد، این بدان‌ معنا است که جبهه مهدوی حداقل ده هزار ابوالفضل العباس(علیه‌ السلام) نیاز دارد، پس عاشقان واقعی عاشورا باید که به‌ لحاظ عملی و راهبردی بر تلاش خود بیفزایند و بی‌ وقفه با درس‌ آموزی از مکتب عباس(علیه‌ السلام) خود را برای یاری امامت و ولایت آماده سازند.

نگاه راهبردی به نهضت سرخ حسینی یعنی ضمن دیدن آغاز و پایان در این قیام عظیم و البته پر از درد و رنج و مصیبت‌ بار که نشان از هزینه‌ های سنگینی برای صیانت و پاسداشت از جبهه و دین حق دارد، داشتن سند چشم‌ انداز و نقشه راه و سند مأموریت و راه‌ کارهای وصول به مقصود و مقصد نیز از الزاماتی است که به‌ خوبی سالار شهیدان در جریان حرکت انقلابی و جاودانی خویش با قاطعیت به آن پرداخته است، کافی است به سخنان و فرمایشات حضرت در طی حرکت از مکه به کربلا و آنچه تا لحظه شهادت فرمودند، مراجعه نمایید.

در نگاه راهبردی، حرکتِ آغاز‌ شده هرگز به سکوت و سکون نمی‌ گراید و همواره و پیوسته رو به گسترش و پیشروی است. فلسفه اسارت آل الله نیز سرّ و حکمتی دارد که در همین جهت تعریف می‌ گردد. به‌ عبارتی حرکت و قیام حسینی که با شکوه صبر زینبی، از پهنای کربلا به دیگر نقاط عراق و شام و بلاد اسلامی منتقل گردید، جریان عاشورا را از حبس و حصر در قطعه‌ ای از مکان و زمان بیرون آورد، چراکه اراده خداست تا بستر گیتی به‌ صورت یکپارچه تحت حاکمیت حق در آید و این امر ممکن نیست مگر آن‌ که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» تجلی یافته و آوازه بین‌ المللی پیدا نماید. بنابراین امروز هم، ما باید رنگ عاشورا و آرمانهای امام حسین(علیه‌ السلام) به ‌ خود بگیریم.

طبق شواهد و نشانه‌ های رسانه‌ ای و خبری، هر سال شور عاشورای حسینی از سال قبل آن بیشتر و گسترده‌ تر و شکوهمندانه‌ تر بوده است، این بدین‌ معناست که به مشیت الهی دامنه دانشگاه عظیم حسینی، سال به سال، مناطق جدیدی از کره خاکی را تحت تأثیر جذبه و منطق و آرمان خود قرار می‌ دهد، تا طبق وعده الهی طوفان عالم‌ گستر فرهنگ و منطق عاشورا زمینه را برای فرج و ظهور عدالت‌ گستر جهان، منجی بشریت امام عصر(عج) هرچه زودتر فراهم سازد، آنگاه بشریت تازه خواهد فهمید که حسین(علیه‌ السلام) چه شاهکار و اعجازی کرده است و چگونه بشریت تشنه عدالت و معنویت و پاکی و حریت را در گذر زمان اسیر منطق خویش نموده است.

 

بنابراین عاشورا، آغاز است که با نقشه راهی که در صبحدم آن روز سخت و خونبار، سیدالشهدا(علیه‌ السلام) با بیان «و علیکم بالصبر و الجهاد» ترسیم فرمودند، تا سر محفل مقصود و دست‌ یازی به آخرین دولت حق مطابق با آن پیش رفت. به‌ حق یاران امام حسین(علیه‌ السلام) در روز عاشورا حق این کلام حضرت را با مجاهدت و مقاومت جانانه ادا کردند و اکنون نوبت ماست که در مدار راهبرد جهاد و مقاومت و در مقام عمل، حسینی‌ بودن خود را به ‌ اثبات برسانیم. ان‌ شاءالله

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟