نگاهی به فاجعه انسانی در میانمار

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 30183

از دو هفته بدینسو باردیگر اسم کشور میانمار یا برمه سابق، بر سر زبان‌ها افتاده است. میانمار در جنوب شرق آسیا، از مستعمره‌های بریتانیا بود که در سال ۱۹۴۸ به استقلال رسید. این کشور از زمان استقلال تاکنون، شاهد درگیری‌های درازمدت میان اقوام پرشمار خود بوده و یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های داخلی را تجربه کرده است.

میانمار از ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ تحت یک رژیم نظامی اداره می‌شد اما پس از این سال، حکومتی نیمه‌نظامی جایگزین آن شد که این حکومت از شش سال بدینسو با محوریت خانم «آنگ.سان.سوچی» دست به یک رشته اصلاحات دموکراسی گزینشی زده‌ است.

همانطور که ذکر شد، میانمار یک کشور کثیرالاقوام است. در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ قومیت موجود در میانمار، ۱۳۵ قومیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این قومیت‌های، مسلمانان «روهینگیا» با جمعیتی بین 2 تا 6 میلیون نفر هستند. دولت میانمار و بوداییان این کشور، روهینگیاها را مهاجرینی می‌دانند که سال‌های دور از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده اند اما روهینگیاها این ادعا را قبول ندارند بلکه خود را اهل میانمار می‌دانند. بهانه مهاجر بودن روهینگیاها که در ایالت «راخین» در غرب میانمار زندگی می‌کنند، همواره باعث شده که بین این قوم مسلمان و بوداییان تنش و درگیری وجود داشته باشد. البته این تنش‌ها از پنج دهه پیش آغاز شده که نسبت به اتفاقات اجتماعی و سیاسی در میانمار، کم و زیاد می‌شود اما از دو هفته بدینسو، باردیگر به اوج خود رسیده است. از آنجا که در حال حاضر دولت میانمار، مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی‌شناسد، زمینه خوبی برای اذیت و آزار و کشتار این مردم توسط بوداییان افراطی فراهم شده است.

البته این بار دولت میانمار نیز به کمک بوداییان شتافته و حملات مرگباری را به روستاها و شهرهای مسلمانان روهینگیا آغاز کرده است. صدای آمریکا به نقل از ارتش میانمار گزارش داد که نیروهای دولتی تاکنون 370 تن از مردم روهینگیا را کشته اند اما آمارهای غیررسمی از کشته شدن دست کم 3000 نفر از مسلمانان از جمله زنان و کودکان به دست بوداییان و نیروهای دولتی حکایت دارد. همین حملات مرگبار باعث شده است که در دو هفته اخیر، نزدیک به 130 هزار نفر از مردم بی‌پناه روهینگیا به بنگلادش فرار کنند.

همانطور که ذکر شد، بحران میانمار در اختلافات و درگیری‌های قومی ریشه دارد اما در دو دهه اخیر توجه ویژه آمریکا به جنوب شرق آسیا و نزدیکی اسرائیل به دولت مرکزی میانمار، بیش از پیش بر مشکلات این کشور افزوده است. یکی از برنامه‌های اسرائیل در میانمار، تقویت ارتش و آموزش نیروهای امنیتی در برابر به اصطلاح شورشیان روهینگیایی است اما گزارشگر سازمان دو روز پیش، بحران میانمار را نه از جنس شورشگری بلکه کشتار غیرنظامیان و فاجعه انسانی دانسته است.

یورونیوز دیروز به نقل از روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل گزارش داد: «اسرائیل با وجود تشدید خشونتها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، در سیاست خود در زمینه فروش اسلحه به این کشور تجدیدنظر نکرده است. فشارهای نهادهای حقوق بشری بر اسرائیل، باعث شد که دیوان عالی عدالت اسرائیل، موضوع فروش اسلحه توسط اسرائیل به میانمار را بررسی کند اما وزارت دفاع اسرائیل به این امر واکنش نشان داد و اعلام کرد که بررسی فروش اسلحه به میانمار امری «به وضوح دیپلماتیک» محسوب می‌شود و از نظر این وزارتخانه دیوان عالی عدالت صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد.»

همین امر کافی است تا بدانیم که یکی از گردانندگان بحران میانمار، اسرائیل است.

در نتیجه‌گیری این مطلب باید تصریح کرد که با توجه به بوددایی بودن دولت میانمار و کشتار مسلمانان توسط بوداییان و اقدام اسرائیل برای تقویت ارتش و نیروهای امنیتی میانمار، چنین چیدمانی، دست به دست هم داده تا روهینگیاها، به دلایل گوناگونی از جمله سیاست کشورهای غربی و مسلمان بودن خود، قربانی شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟