نقش پررنگ «هند» در شکست تفاهم نامه امنیتی

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 6262

فارس نوشت:

طی یک ماه گذشته رسانه‌های گروهی در پاکستان همزمان با مطرح شدن توافقنامه امنیتی میان کابل-اسلام آباد، با مثبت ارزیابی کردن این رویداد، آن را یک پیشرفت بزرگ در روابط دو کشور تلقی می‌کردند.

انتظار می‌ر‌فت با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه پیشرفت زیادی در مبارزه با تروریسم حاصل شود و شبه‌نظامیانی که در نقاط مرزی دو کشور مخفی شده‌اند، ریشه‌کن شوند.

در پاکستان تصور می‌شد، امضا تفاهم‌نامه امنیتی سبب اعتماد‌سازی بین اسلام‌آباد و کابل می‌شود اما در افغانستان اوضاع برعکس بود و اعتراضات زیادی به این تفاهم‌نامه صورت گرفت.

اینک رسانه‌های پاکستانی معتقدند، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان ضمن اظهار نارضایتی از همکاری اطلاعاتی با پاکستان اشرف‌غنی را در این زمینه تحت فشار قرار دادند و این مسئله باعث به سرانجام نرسیدن این قرارداد بود.

به گفته این رسانه‌ها، شخصیت‌های با نفوذ در افغانستان یاد‌آور شدند که پاکستان حامی بزرگ طالبان و تروریسم است بنابراین نباید با این کشور همکاری امنیتی داشته باشیم همین امر سبب شد اشرف‌غنی از این تفاهم‌نامه طفره برود.

از طرفی افزایش عملیات‌های تروریستی در افغانستان نیز اوضاع را وخیم تر کرد و فضای بی‌اعتمادی نسبت به همکاری امنیتی با پاکستان افزایش یافت.

کارشناسان پاکستانی معتقدند «اشرف‌غنی» بر خلاف میلش و بر اثر فشار سیاسی مجبور شد از تفاهم‌نامه امنیتی با پاکستان کناره‌گیری کند.

هنوز وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و مقامات رسمی پاکستان واکنشی به کناره‌گیری افغانستان از تفاهم‌نامه امنیتی نشان نداده‌اند البته رسانه‌های این کشور با انتقاد شدید از اشرف غنی عنوان می‌کنند وی بر اثر فشار هند از همکاری امنیتی با پاکستان طفره رفت.

به گزارش رسانه‌ها، هند نمی‌خواهد پاکستان نیروهای افغانستانی را آموزش بدهد یا با این کشور به تفاهم رسیده و نفوذ نظامی خود را افزایش دهد.

این گزارش می افزاید، لابی طرفدار هند در افغانستان با امضای تفاهم‌نامه امنیتی اسلام‌آباد- کابل مخالف بوده و ظاهرا در این زمینه موفق عمل کرده است.

طبق نظر رسانه‌های پاکستانی، با توجه به جنگ لفظی که بین هند و پاکستان در گرفته موضع افغانستان از اهمیت زیادی برخودار بود به همین علت هند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از همکاری کابل با اسلام‌آباد به کار برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟