نقش سازمان اطلاعات هند و افغانستان در ناامنی‌های منطقه

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6549

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، «راجه ماجد جاوید علی بهتی» کارشناس پاکستانی، با اشاره به نقش سازمان‌های اطلاعاتی هند (راو) و افغانستان در ناامنی‌های بلوچستان پاکستان گفت: پس از مشخص شدن نقش سازمان اطلاعات هند (راو) در عملیات تروریستی در پاکستان از جمله ایالت «بلوچستان»، امضای تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی میان سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) و سازمان اطلاعات افغانستان (ان.دی.اس) برای انجام عملیات مشترک علیه تروریست‌ها موجب رضایت مردم دو کشور شده و از دخالت سازمان اطلاعات هند در ناامنی‌های این ایالت نیز جلوگیری خواهد کرد.

این در حالی است که مقامات دولتی و نظامی پاکستان در سفر اخیرشان به کابل، شواهد مستندی در رابطه با نقش سازمان اطلاعات هند (راو) در ناامنی‌های ایالت «بلوچستان» پاکستان را به دولت افغانستان و آمریکا ارائه کرده است.

راجه ماجد جاوید علی بهتی افزود: دهلی‌نو رقیب اصلی اسلام‌آباد است و پس از استقلال پاکستان در سال 1947 میلادی تلاش می‌کند تا این کشور را با بی‌ثباتی روبرو کند.

عملیات تروریستی سازمان اطلاعات هند (راو) در ایالت بلوچستان و سایر مناطق قبایلی پاکستان ادامه دارد و هدف آن نیز تضعیف این کشور است.

هند در حال تشکیل مراکز اطلاعاتی وابسته به سازمان اطلاعاتی راو با پشتیبانی سرکنسولگری‌ها در سراسر افغانستان است و توسط همین مراکز در پاکستان و افغانستان نوجوانان بلوچ که تفکر افراطی دارند، را استخدام می‌کنند.

سازمان اطلاعات هند سال‌هاست که بلوچ‌های پاکستان و افغانستان را برای اهداف خود در منطقه مورد استفاده قرار می‌دهد.

سازمان اطلاعات هند عملیات علیه طالبان و القاعده را از افغانستان به مناطق قبایلی پاکستان انتقال داده است تا منجر به بی‌ثباتی این کشور شود.

با این حال، مسئله آزادی قبایل در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان وضعیت امنیتی این دو کشور را بیش از پیش پیچیده کرده است.

سازمان اطلاعات هند از چند دهه گذشته برای افزایش افراط‌گری در پاکستان از جمله در ایالت بلوچستان با همکاری سازمان اطلاعات افغانستان با نام «خدمت اطلاعات دولتی» (خاد) فعالیت داشته است.

سازمان اطلاعات هند در اواسط دهه 80 میلادی، دو گروه اطلاعاتی با نام‌های تیم مبارزه اطلاعاتی ایکس (CIT-X) و تیم مبارزه اطلاعاتی جی (CIT-J) را تشکیل داد که مقصد آن‌ها انجام حملات تروریستی در خاک پاکستان بوده است.

سازمان اطلاعات هند چنین عملیاتی را با همکاری سازمان اطلاعات افغانستان (خاد) و عناصر مخالف اسلام‌آباد انجام می‌داد که با مرور زمان اکنون تبدیل به ان دی اس تبدیل شده و فعالیت خود را در خاک پاکستان ادامه داده است.

نیروی کار سازمان اطلاعات هند، را نه تنها سیاستمداران این کشور تشکیل می‌دهند بلکه کارکنان شرکت‌های هندی که برای ساخت و ساز در افغانستان مستقر هستند، نیز جاسوس‌های آموزش‌دیده این سازمان هستند.

سازمان اطلاعات هند چندی پیش در قتل 3 رهبر مهم بلوچ پاکستان نقش مهمی ایفا کرده بود. این رهبران بدنبال آزادی «جان سولیکی» نماینده سازمان ملل در این کشور بودند که توسط «ارتش آزادی‌بخش بلوچ» گروه ناسیونالیست بلوچستان پاکستان در این کشور ربوده شده بود.

جاسوس‌های آموزش‌دیده سازمان اطلاعات هند در ایالت بلوچستان پاکستان حضور دارند و هدف آن‌ها نیز عدم موفقیت پاکستان در برقراری امنیت در این کشور است و همچنین هدف دیگر آن نیز فراهم کردن پول و سلاح به ارتش آزادی‌بخش بلوچ (BLA) است.

سازمان‌های اطلاعاتی هند از طریق سفارت، سرکنسولگری‌ها، 13 مرکز اطلاعاتی و ده‌ها مرکز دیگر اجتماعی، فرهنگی و رفاهی در افغانستان، عملیات تروریستی در پاکستان را سازماندهی می‌کند.

این مراکز ظاهرا در بخش‌های فرهنگی، رفاهی و اجتماعی فعالیت‌ دارند اما هدف اصلی آن‌ها فعالیت‌های ضد پاکستانی در افغانستان است.

علاوه بر سفارت و کنسولگری‌های هند در افغانستان، سازمان اطلاعات هند از سازمان‌های خصوصی و فرهنگی در راستای منافع خود در منطقه بهره می‌گیرد که مشاورین و کارشناسان متعدد این سازمان‌ها در نهادهای حساس دولتی و نظامی افغانستان نفوذ کرده‌اند.

سازمان اطلاعات هند همچنین ازاکثر این افراد برای جدایی ایالت بلوچستان از پاکستان استفاده می‌کند.

سازمان اطلاعات هند برای جدایی بلوچستان از پاکستان به ارتش آزادی‌بخش بلوچ و «جبهه آزادی‌بخش بلوچ» (BLF) کمک مالی فراهم می‌کند.

مقامات دولتی و نظامی پاکستان بارها از کمک مالی سازمان اطلاعات هند به گروه‌های ناسیونالیست ایالت بلوچستان خبر داده و شواهد مستندی در این خصوص به دولت کابل و واشنگتن نیز فراهم کرده است.

«چندرا موهن مشرا» و «اتاشی جی بی بی» دیپلمات‌های هندی در کابل در سال 2008 میلادی در این خصوص با تروریست‌های بلوچ چندین بار دیدار کردند.

همچنین چندی پیش دو جاسوس سازمان راو از مردم قبایلی پاکستان همراه با تلفن ماهواره‌ای بازداشت شدند که با شماره‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شد با سازمان اطلاعات هند در ارتباط بودند.

«سنجی استهانا» معاون سرکنسول هند در کنسولگری «حبیب آباد» در «جلال آباد» نیز با تروریست‌ها در ارتباط بود.

«مانو هرگنجیش» سرکنسول هند در کنسولگری «هرات» بوده و فعالیت وی نیز در رابطه با دیدارها و ارتباط با عناصر محلی افغانستان برای آموزش تروریست‌ها بوده است.

به گفته یکی از فرماندهان مجاهدین در افغانستان، وی چندی پیش یکی از جاسوس‌های هند را بازداشت کرده که با سازمان اطلاعاتی هند در ارتباط بوده است.

دیپلمات‌های هندی در حفاظت نیروی مرزی افغانستان در «خوست» منطقه مرزی این کشور و «میران شاه» منطقه مرزی پاکستان برای ماموریت مخفی علیه پاکستان اعزام می‌شوند.

همچنین «ژنرال سید آغا» فرمانده سابق نیروی مرزی افغانستان رفت و آمد زیادی با کنسولگری هند در جلال آباد دارد.

کنسولگری هند در جلال آباد مکان مهم برای دیدارهای افراد سرشناس قبایلی افغانستان و مقامات سازمان اطلاعات هند محسوب می‌شود.

«یاسین خان» با نام اصلی «امیت ورما» و «ناصر» با نام اصلی «سنتوش» در راه‌اندازی شبکه تروریستی علیه پاکستان با مقامات سازمان اطلاعات هند فعالیت گسترده‌ای داشته است.

موارد ذکر شده به اثبات می‌رساند که سازمان اطلاعات هند در گسترش عملیات تروریستی در پاکستان از جمله ایالت بلوچستان تنها نیست بلکه با همکاری سازمان اطلاعات افغانستان در این کشور فعالیت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟