نقشه های روسی برای شمال

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 20868

انچه امروزه در بغلانِ افغانستان جریان دارد بیانگر موضع سخت روسیه در قبال “کل شمال ” افغاستان است . روس ها برنامه داشتند در بدترین شرایط که بنیادهای توافق منطقه ای با ایالات متحده را از دست دهند توسط سقوط بغلان عملا شمال افغانستان را بدست گیرند .

روس ها بر اساس نقشه های کلاسیک و جدید حدود سه چاه نفت و دو معدن پردرامد در تخار و فاریات را تثبیت کردند تا عاید پولی برای کنترل نظامی شمال باشد و شمال افغانستان در واقع چیزی شبیه کردستان عراق شده و با پول خود تقریبا بصورت خودمختار اداره شود و خیال روس از مرزهای آسیای میانه از استقامت افغانستان راحت باشد .

تضعیف و ترعیب جنرال دوستم  ( تصفیه خاموش )  تا حال ادامه دارد و شاهد خاموشی محض ایشان هستیم و در مقابل نیز پروسه بازگشت گلبدین حکمتیار نیز فعلا به تعلیق درامد .

جنگ شدید بغلان بی ربط از نشست اخیر روس ها در مسکو با تیم منطقه ای اش در حمایت طالبان نیست نشستی که بر اساس اجندا و نتیجه ی ان باعث آشفتگی حکومت مرکزی و واشنگتن شده است . در همین راستا خواهد بود که ترامپ ارتش و گارد ویژه را در افغانستان به میزان سه برابر تجهیز و تمویل می کند تا با عملیات های شبانه مجددا به جنگ با طالبان روسی – ایرانی بروند گرچه طالبانِ جدید مجهز به تکنالوژی مدرن جنگی خواهند بود و این شرایط را پیچیده تر خواهد کرد چنانکه شاهد سقوط دو ولسوالی در تخار توسط حمله کاملا حر فه ای و جدید بودیم چندان خبری نشد …

یاسر محسنی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟