نشست فوق العاده چهره های سیاسی و جهادی

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 23933

شماری از چهره‎های سیاسی و جهادی در کشور روز گذشته (دوشنبه) نشستی فوق العاده‎ را برای بررسی اوضاع کنونی  درکابل برگزار کردند.

این نشست که درخانۀ عبدالرب رسول سیاف برگزار شده بود، در آن صبغت الله مجددی، حامدکرزی، محمد کریم خلیلی، و شمار دیگری ازچهره‎های سیاسی و جهادی حضور داشتند.

آنان از حکومت خواستند تا اصلاحات لازم، جدی و بنیادیی را درنهادهای امنیتی و استخباراتی به میان آورد.

ازسویی‎ هم،  این چهره‎ها از مردم کشور و معترضان در کابل نیز خواسته اند که اتحاد و همدلی شان را حفظ کنند و فرصت را برای دشمنان افغانستان فراهم نسازند.

در اعلامیۀ این نشست گفته شده است که افغانستان در مرحله حساس قرار دارد و نیاز است تا تمام صداهاي تفرقه افکنانه در حنجره‏هاي مغرضين و مخالفان منافع ملّي، از آدرس ملت واحد افغانستان خفه شود.

این نشست درحالی برگزار می‎شود که در یک هفتۀ پسین، کابل شاهد حملات بی پیشینۀ تروریستی است.

چهارشنبۀ هفتۀ گذشته یک تانکر پر از مواد انفجاری در یکی از منطقه‎های به شدت محافظت شدۀ شهرکابل، انفجار داده شد که حد اقل صد تن در آن جان باختند و بیش از چهار صد تن دیگر زخمی شدند.

پس از این رویداد خونین، روز جمعه(۱۲ جوزا) هنگامی که معترضان در واکنش به این رویداد دست به تظاهرات زده بودند، تظاهرات شان به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی بر معترضان گوله باری کردند که در نتیجۀ آن ۵ تن به شمول فرزند یک عضو مجلس سنا کشته شدند و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

به تعقیب این رویدادهای مرگبار، سه روز پیش سه حملۀ انتحاری بر مراسم خاک سپاری سالم ایزدیار، فرزند محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا، حمله کردند و حد اقل جان شش تن را گرفت و نزدیک به ۹۰ تن دیگر را زخمی ساخت.

در واکنش به این رویدادها، حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در نشستی خواهان برکناری مقام‎های امنیتی به شمول مشاور امنیت ملی شدند.

چهره‎های سیاسی و جهادی در نشست شان، از برگزاری اعتراضان حمایت کرده است و آن را حق مردم دانسته است و اما تأکید شده است که باید در چهار چوب قوانین عمل شود.

دربخشی از اعلامیه این نشست آمده است که تخلف‎های روشن و فراقانونی نیروهای امنیتی در برخود با معترضان باید به گونه جدی بررسی شوند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟