نخست وزیر استرالیا در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی بر همکاری بین دو کشور تاکید کرد

  • انتشار: ۵ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 21272

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا، روز گذشته در سفرش به کابل، در دیدار با رئیس جمهور غنی در ارگ، روی همکاری‌های دوجانبه از جمله همکاری ها بین دانشگاه های استرالیا و افغانستان، صحبت کرده است.

بر بنیاد خبرنامه‌ای ارگ، مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا روز دوشنبه، در رأس یک هیات عالی‌رتبۀ آن کشور به کابل آمد و مراتب تسلیت و همدردی خویش را به رئیس‌ جمهور و مردم افغانستان به ‌خاطر حادثه تروریستی روز جمعه گذشته در قول ‌اردوی ۲۰۹ شاهین، اظهار کرده است.

مالکوم ترنبول گفته است، کشورش علاقمند است که میان دانشگاه‌های استرالیا و افغانستان، رابطه ایجاد گردد تا در بخش‌های معادن، مدیریت آب، مدیریت برنامه‌ها و پروژه‌ها و همچنان در بخش صحت با افغانستان همکاری کنند. او تعهد کرده است که در برگشتش به استرالیا، این موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس جمهور غنی، نیز با اشاره به دوستی دیرینۀ استرالیا با افغانستان، از کمک و همکاری‌های آن کشور در عرصه‌های مختلف سپاسگزاری کرده است.

قبل از سفر نخست وزیر استرالیا در رأس هیأتی بلندپایه آن کشور، رئیس جمهور غنی در اوایل ماه جاری به استرالیا رفت و در سفر رسمی‌اش به آن کشور، توافقنامۀ تخنیکی و سیاسی میان دو کشور، و همچنان بر اساس تعهدات نشست بروکسل، تفاهمنامۀ کمک ۳۲۰ میلیون دالری میان افغانستان و استرالیا امضا شد.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله ریاست اجرائی نیز روز گذشته در قصر سپیدار با مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا دیدار کرده است.

بر اساس خبرنامه‌ای سپیدار، دو جانب افزون بر مسایل کنونی افغانستان، روی برگزاری انتخابات، تاریخ آن و استفاده از تکنالوژی انتخابات، مبارزۀ کنونی در برابر تروریسم نیز صحبت کرده اند.

رئیس اجرائی در این دیدار، گفته است که برای پیروزی بر تروریستان تقویت همکاری‌ها میان ائتلاف بین‌المللی و حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۷ الزامی است.

او گفته است: «متأسفانه پاکستان از تروریزم به عنوان ابزاری برای تحقق سیاست خارجی خویش استفاده می‌کند و این حرکت به نفع هر دو کشور و منطقه نیست».

ریاست اجرائی به نقل از آقای ترنبول نوشته است که آن کشور آماده است تا حکومت افغانستان را در امر مبارزه با تروریسم و داعش کمک و همکاری کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟