نخستین نیروگاه تولید برق افغانستان در مزار احداث میشود

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 5359

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از طلوع نیوز، به گفته مسئولان وزارت معادن، اولین نیروگاه تولید برق گازی افغانستان در ولایت مزارشریف با هزینه ۷۵ میلیون دلار ساخته خواهد شد.

این نیروگاه با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق از سوی یک شرکت خصوصی ساخته می‌شود و گازی که نیاز دارد از منابع گاز در شمال کشور تأمین می‌شود.

مسئولان وزارت معادن می‌گویند که برای راه‌اندازی این نیروگاه برق، ذخایر کافی در شمال کشور موجود است.

بنابر این تفاهمنامه که میان وزارت‌های معادن، مالیه، انرژی و آب، شرکت برشنا و شرکت غضنفر به امضا رسید، یک نیروگاه برق گازی با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق در شهر مزارشریف با هزینه‌ ۷۵ میلیون دلار ساخته خواهد شد که می‌تواند برق مورد نیاز ۵۰ کارخانه تولیدی و ۵۰ هزار خانواده را فراهم سازد.

در همین حال، اسماعیل غضنفر رئیس شرکت غضنفر اظهار داشت: اگر ما بتوانیم این برق را برای کارخانه‌ها استفاده کنیم؛ ۵۰ کارخانه می‌توانند با استفاده از این برق فعالیت کنند، اما اگر برشنا تصمیم بگیرد که این برق را به کابل بیاورد نزدیک به ۵۰ هزار خانواده می‌توانند از برق تولیدی افغانستان بهره‌مند شوند.

«عبدالقدوس حمیدی» معاون وزارت معادن در همین رابطه نیز گفت: وزارت معادن آمادگی دارد تا ذخایر گاز را برای احداث چنین کارخانه‌هایی مخصوصا برای تولید برق که کلید رشد صنعت است، در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

در همین حال، مسئولان شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب ساخت این نیروگاه را در نزدیک شدن افغانستان به خودکفایی در تولید برق بسیار مهم می‌دانند.

این در حالی است که افغانستان هم اکنون بسیاری از برق مصرفی خود را از کشورهای مختلف وارد می‌کند و همواره به دلیل وارداتی بودن برق با مشکلات زیادی مواجه شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. (۱۰ جوزا ۱۳۹۴)

    Deep thinking – adds a new diismenon to it all.

نظر شما چیست؟