نتیجه تحقیقات درباره زندان غزنی به رئیس جمهور ارائه شد

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 9685

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از هشت صبح، وزارت امور داخله اعلام کرده، هیاتی‌که به‌منظور تحقیق و بررسی فرار ۳۵۵ زندانی از زندان ولایت غزنی توظیف شده بود، گزارش خود را به دفتر ریاست‌جمهوری ارایه کرده است.

این وزارت جزییات بیشتری در مورد یافته‌های این هیات اعلام نکرده اما می‌‌گوید که در جریان همین هفته، یافته‌های هیات حقیقت‌یاب را با رسانه‌ها شریک می‌سازد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، در یک گفتگوی کوتاه به روزنامه ۸صبح گفت: «هیات بررسی‌های خود را انجام داده است و گزارشی به مقام عالی ریاست‌جمهوری ارایه گردیده است. قرار است وزارت امور داخله یافته‌های این بررسی‌ها را در همین هفته با رسانه‌ها شریک سازد.»

در همین‌حال، خالقداد اکبری، رییس شورای ولایتی غزنی، می‌گوید که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که حمله طالبان به زندانی مرکزی این ولایت برنامه‌ریزی‌شده بوده است. آقای اکبری در گفتگو با روزنامه ۸صبح افزود که اداره امنیت ملی از احتمال حمله بالای زندان ولایت غزنی به فرماندهی پولیس این ولایت اطلاع داده بود، اما فرماندهی پولیس این مساله را نادیده گرفته است.

رییس شورای ولایتی غزنی با انتقاد شدید از فرمانده پولیس این ولایت گفت که پس از حمله طالبان بالای زندان و فرار ۳۵۵ زندانی، نیروهای اردوی ملی و امنیت ملی برای بازداشت دوباره زندانیان فراری اعلام آمادگی کردند اما فرمانده پولیس غزنی با این حمله مخالفت نشان داد. خالقداد اکبری گفت: «ما هرقدر تلاش کردیم اما متاسفانه موفق نشدیم که قوماندان امنیه ولایت غزنی را حاضر بسازیم تا ۲۵۰ زندانیانی را که براساس گزارش امنیت ملی در مسجدی در قریه منگور مشغول چای خوردن صبح بودند، برای بازداشت دو باره این زندانیان عملیاتی راه‌اندازی کند. در آن مرحله ریاست امنیت ملی و اردوی ملی اعلام آمادگی کردند اما پولیس بنابه دلایلی که پیش قوماندان امنیه غزنی بود حاضر نشد که به‌خاطر بازداشت دوباره زندانیان فراری شرکت کند.»

رییس شورای ولایتی غزنی گفت پس از آن‌که فرمانده پولیس این ولایت از راه‌اندازی عملیات برای بازداشت دو‌باره زندانیان فراری خودداری کرد، اعضای این شورا را متهم به باج‌گیری کرده است. به گفته‌ خالقداد اکبری، بهتر این بود که فرمانده پولیس پس از بازداشت دو باره زندانیان فراری مساله باج‌خواهی اعضای شورای ولایتی را از طریق نهادهای عدلی و قضایی مورد پیگیری قرار می‌داد تا این‌که از راه‌اندازی عملیات برای بازداشت دوباره زندانیان خودداری کند.

رییس شورای ولایتی غزنی هم‌چنین گفت برخی از شواهد نشان می‌دهد که شماری از ماموران زندان نیز در فرار زندانیان دست داشته‌اند. او گفت که دو تن از سربازان مامور از داخل زندان مورد حمله قرار گرفته‌اند. خالقداد اکبری می‌گوید: «نیروهای امنیتی ما در طول سیزده سال این جنایت‌کاران را با انگشت جمع‌آوری کردند ولی در یک شب به‌خاطر غلفت قوماندان امنیه با راش‌بیل دوباره آزاد شدند.»

رییس شورای ولایتی غزنی هم‌چنین گفت که برای بررسی همه‌جانبه فرار زندانیان باید یک هیات باصلاحیت تعیین شود. به‌گفته‌ی او، در حال حاضر مامورینی که برای بررسی‌های بیشتر روی این موضوع تعیین شده‌ تحت تاثیر ادارات مربوطه خود قرار دارند و نمی‌توانند حقیقت موضوع را روشن سازند.

خالقداد اکبری نسبت به وضعیت امنیتی در ولایت غزنی ابراز نگرانی کرده و از وزارت امور داخله خواست تا روی تشکیلات پولیس در این ولایت بازنگری کند. او گفت: «شورای ولایتی با اکثریت مطلق فیصله کرده که به‌خاطر غلفت وظیفوی و کشتار هر روز پولیس و غیرنظامیان در مناطق مختلف این ولایت، باید وزارت امور تجدید نظر کرده و قوماندان امنیه را سبک‌دوش کرده و یک آدم‌ فعال‌تر را که بتواند با مشکلات غزنی خوب‌تر دست و پنجه نرم کند، بحیث قوماندانیه امنیه روان کرده و عبدالحکیم انگار را به سارنوالی معرفی کند.»

اما، عبدالحکیم انگار، فرمانده پولیس ولایت غزنی، یک روز پس از فرار ۳۵۵ زندانی از زندان این ولایت، در یک کنفرانس خبری اتهام‌ها علیه خود را رد کرد و گفت که شماری از اعضای شورای ولایتی از وی باج‌خواهی می‌کردند. به‌گفته‌ی آقای انگار، اتهام‌ها پس از رد درخواست اعضای شورای ولایتی علیه وی زده شده است. او هم‌چنین افزود که از طرح حمله بالای زندان غزنی اطلاع نداشته است.

گروهی از مهاجمان مسلح طالب، ساعت دو شب دوشنبه هفته گذشته بالای زندان ولایت غزنی حمله کرده و ۳۵۵ زندانی را با خود بردند. مقام‌های محلی ولایت غزنی اعلام کردند که در جمع ۳۵۵ زندانی فراری، ۱۴۶ نفر کسانی هستند که به اتهام فعالیت علیه امنیت داخلی و خارجی بازداشت شده بودند.
در زندان ولایت غزنی ۴۳۶ نفر نگهداری می‌شدند اما پس از فرار ۳۵۵ زندانی در این زندان تنها هشتاد‌و‌یک نفر باقی مانده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟