نامزدان ریاست جمهوری: اول جوزا پایان کار حکومت وحدت ملی است/ غنی از قدرت کناره‌گیری کند

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 57863

11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای با اعلام کردن پایان کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا، از رییس جمهور غنی خواستند که از قدرت کناره‌گیری کند.

این نامزدان گفته‌اند که روندِ مردم سالاری در کشور در نتیجه ناکامی‌های پی در پی حکومت وحدت ملی با تهدیدهای جدی روبرو گردیده و ارزش‌های مردم افغانستان با خطرِ انهدام روبرو شده‌اند.
نامزدان افزوده اند که دوام این وضعیتِ نا به‌هنجار، بن بست‌های سیاسی را بوجود آورده و روند مصالحه و حسن نیت جامعه بین المللی در قبال تحولات افغانستان را نیز تضعیف کرده است.
در اعلامیه آمده که بنابر این ایجاب می‌کند با توجه به مفاد قانون اساسی و حفظ ارزش های ملی، ثباتِ اجتماعی و جلوگيری از بحران، افق‌های جدیدی برای تحکیم پایه‌های دموکراسی در کشور گشوده شود.
در اعلامیه تذکره یافته که این به عنوان اولین گام اساسی، التزام سران حکومت وحدت ملی به مواد قانون اساسی، مفاد توافقنامه سیاسی و اساسات منافع ملی است، بنابر این توسل به توجیه‌هات و بهانه‌های واهی مردود شمرده می‌شوند.
اعلامیه افزود: «با صراحت اعلام می‌نماییم که زمان کارِ حکومت با در نظرداشت ماده 61 قانون اساسی در اول جوزای سال جاری پایان یافته انگاشته می‌شود و دوام غیر منطقی آن با وجود اینکه بحران افزایی می‌کند و ضریب امید اجتماعی را بیشتر از پیش پائین می آورد، راه‌های مصالحه معطوف به توسعه و ثبات اجتماعی و همچنان انتخاباتی را با مخاطره مواجه می‌سازد.»
در اعلامیه آمده که این موضع قاطع نامزدان ریاست جمهوری است و هرگونه رفتار غیر قانونی سران حکومتی را در تقابل جدی با انظار ملی به شمار می آورد، و هرگونه بحث در این زمینه را نیز خلاف ارزش‌های اساسی کشور تلقی می‌کند.
نامزدان افزوده اند که طرح بديل حکومت را در پرتو قوانین و تفاهم با حقوق دانان، سياسيون، جامعه مدنی و ساير اقشار جامعه در اسرع وقت نهايى و آن را در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلان خواهند کرد.
به نوشته جمهور؛ این اعلامیه توسط تیم‌های انتخاباتی احمد ولی مسعود، رحمت الله نبيل، عنايت الله حفيظ، غلام فاروق نجرابى، فرامرز تمنا، محمد ابراهيم الکوزى، محمد حکيم تورسن، محمد حنيف اتمر، محمد شهاب حکيمی، نور رحمان لیوال و نورالحق علومی نوشته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟