نادیده گرفتن برخی اقوام و از جمله سادات در تذکره های الکترونیکی، اعتراض های مدنی را به دنبال خواهد داشت

  • انتشار: ۲۷ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 3255

سید حسین انوری در بازدیدی از مرکز ریاست اداره ثبت نام تذکره های الکترونیکی گفت که اگر قومیت سادات به عنوان یک قوم مستقل در دیتا بیس آن اداره ثبت نشود، حرکت های مدنی و اجتماعی به راه خواهد افتاد.

رهبر حرکت اسلامی مردم افغانستان که از سوی رئیس جمهور ماموریت یافته بود تا از این مرکز بازدید نماید گفت که یکی از دغدغه های اصلی مردم افغانستان، چگونگی ثبت ملیت در این تذکره است که عده ای خواهان ثبت قومیت در تذکره بوده وعده ای بر ثبت کلمه افغان به عنوان کلمه ای که خطاب آن به همه ساکنان سرزمین است تاکید دارند.

این رهبر جهادی افزود: دغدغه دیگری که وجود دارد و در این اواخر در برخی رسانه ها ها انعکاس پیدا کرد، در خصوص سادات افغانستان است.

انوری گفت که شنیده شده که در دیتا بیس اداره صدور تذکره های الکترونیکی، علیرغم ثبت نام اقوام مختلف کشور، جایگاهی برای سادات در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد که قوم گرایی، یک حرف مزخرف هست و از نظر عقلی و ملی نیز مردود، اما گاهی برخی ناگزیری ها، برخی از کسانی را که معتقد به این امر نیستند نیز مجبور به موضع گیری می کند.

رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان گفت که بر اساس قانون اساسی، همه مردم کشور باید به یکدیگر احترام داشته باشند و در تطبیق قانون نیز، باید با همه یکسان برخورد شده و حقوق شهروندی برای همه، محترم شمرده شود، اما در قسمت اعظم موارد، مشکلاتی وجود دارد و حقوق مساوی برای همه در نظر گرفته نمی شود.

وی از مسئولین ریاست ثبت نام تذکره های الکترونیکی خواست که توضیحاتی در خصوص جایگاه چند قومی که نام آنها در سرود ملی نیامده و یا در قانون اساسی به عنوان سایر اقوام مورد اشاره قرار گرفته اند ارائه نمایند.

انوری گفت که مطابق ادعای برخی از افراد، کارمندان ریاست صدور تذکره های الکترونیکی گفته اند در فورمه های اولیه صدور تذکره، اتباع اقوام فوق (از جمله سادات) می توانند نام قومیت خود را ذکر کنند، اما در دیتا بیس، چنین جایگاهی برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل، نهایتا، ساداتی که در میان هزاره ها زندگی می کنند به عنوان هزاره، ساداتی که در میان پشتو ها زندگی می کنند به نام پشتون و ساداتی که در میان سایر اقوام زندگی می کنند به نام همان اقوام ثبت خواهند شد.

این رهبر جهادی افزود که این کار، اعمال یک حرکت منفی بر قسمتی از مردم افغانستان است و منجر به این نکته می شود که قومیتی که به لحاظ نفوس از بسیاری از اقوام تصریح شده در قانون اساسی است، نادیده گرفته شود.

نماینده پیشین مردم کابل در پارلمان خاطر نشان کرد که در زمان تدوین قانون اساسی، مفکوره این بود که سادات، در بین هر قوم از اقوام کشور که هستند، جایگاه حقوقی شان از نظر تحصیلات و شایسته سالاری و .. محترم شمرده می شود، اما در شرایط کنونی که در ادارت دولتی، توزیع قدرت بر اساس چهار قوم بزرگ افغانستان صورت می گیرد، اصل شایسته سالاری جای خود را پیدا نکرده است.

وی افرود: فرضا در میان تشیع اگر یک پست به عنوان قوم هزاره باشد، یک نفر از ساداتی که اهلیتش فوق العاده باشد وتحصیلات عالی هم داشته باشد، چون آن پست به نام هزاره نوشته شده، نمی تواند آن را اشغال کند.

انوری تاکید کرد که اگر دولت در این خصوص پاسخ مثبت ندهد، این عملکرد منجر به یک سلسله حرکت های مدنی و اجتماعی خواهد شد که طبعا به نغع دولت در شرایط موجود نخواهد بود.

زمری باهر رئیس اداره ثبت نام تذکره های الکترونیکی نیز در این بازدید، ضمن ارائه توضیحات مفصلی در خصوص ساختار و تشکیلات اداره صدور تذکره های الکترونیکی، و ارائه آمار های دقیق در خصوص تعداد کارمندان و نحوه کارکرد این تشکیلات، گفت که قومیت در تذکره های الکترونیکی درج نخواهد شد.

وی افزود، 8 مورد از اطلاعات هر فرد در خود تذکره و 35 مورد دیگر در دیتابیس آن اداره به ثبت می رسد و نام قومیت هر فرد نیز جزو همین 35 مورد ثبت شده در دیتا بیس است.

باهر افزود که تمام اقوام افغانستان که مجموع آنها 42 قوم را در بر می گیرد در دیتابیس آن اداره به ثبت رسیده و قومیت سادات نیز در میان این اقوام وجود دارد.

1111

این مقام مسئول همچنین گفت که ظرفیت ریاست صدور تذکره های الکترونیکی به گونه ای نیست که بتواند طی ششماه و یک سال، به تمام اتباع کشور تذکره الکترونیکی بدهد. لذا این که عده ای خواهان به تعویق افتادن شش ماهه یا یکساله انتخابات پارلمانی با هدف استفاده از تذکره های الترونیکی برای انتخابات هستند، بر خلاف توانایی این اداره سخن می گویند.

 

نظرات(۴ دیدگاه)

  1. رضا
    (۲۸ حوت ۱۳۹۳)

    بابا سادات از جمله گداهان این سر زمین است نباید در تذکره الکترونیکی و دیگر مسایل حتی نام شان گرفته شود

    • س
      (۲۸ حوت ۱۳۹۳)

      ای احمق بی فرهنگ چرا توهین میکنی مگر تو مسلمان نیستی که فرزندان پیامبر را توهین میکنی؟

    • فعال مدنی
      (۳ حمل ۱۳۹۴)

      من به عنوان یک فعال مدنی این حرف تورا تقبیح میکنم

  2. (۲۹ حوت ۱۳۹۳)

    رضا جان تو هنوز به ان سویه نرسیده ای که بسته به یک قوم توهین کنی زمانیکه میگی سادات نامش نیست تو که خود را هزاره میگی ثبوت میکنم که تو از یک پدر و مادر نیستی تو حرامزاده هستی از نامت معلوم است هزاره از هزار نطفه تشکیل شده است .

نظر شما چیست؟