میوه و برنج داخلی در منوی غذایی سربازان ارتش

  • انتشار: ۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19960

وزارت دفاع افغانستان، در روز ملی دهقان اعلام کرد که به جای محصولات خارجی، به ویژه پاکستانی، در مِنوی غذایی سربازان ارتش از میوه و برنج داخلی استفاده می‌کند.

امروز (چهارشنبه) از روز ملی دهقان با برگزاری هجدهمین نمایشگاه زراعتی در بادام‌ باغ کابل تجلیل شد.

دگر جنرال غلام‌سخی معاون تأمینات مادی و تخنیکی وزارت دفاع گفت که قراردادهای اعاشوی این وزارت به ارزش حدود نیم میلیارد افغانی، بر اساس هدایت کمیسیون تدارکات، از محصولات داخلی تهیه و خریداری می‌گردد.

معاون تأمینات مادی و تخنیکی وزارت دفاع افزود که این وزارت، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، به حد اعظمی تلاش کرد که در این قراردادها از محصولات و تولیدات داخلی خریداری کند.

او گفت “با وجودی که راه تورخم باز شد، ما تعهد کرده ایم و میکانیزمی با جناب وزیر ساخته ایم که پس از این ارتش ملی از کینو و کیله استفاده نمی‌کنیم…فعلاً از سیب وطنی استفاده می‌کنیم، به قیمت بلند هم خریداری کرده ایم، به این افتخار می‌کنیم. شش ماه مکمل به شمول زمستان، در مِنوی غذایی ما سیب وطنی باشد”.

به گفتۀ وی، تمامی برنج مورد نیاز قول اردوی ۲۰۹ شاهین، از محصولات برنج بغلان و کندز تهیه می‌گردد، هر چند که در هر کیلوگرام 24 افغانی، قیمت آن بلندتر تمام می‌شود.

جنرال غلام‌سخی گفت که در سال جدید نیز وزارت دفاع تعهد دارد که در چوکات قرارداد اعاشوی دوساله‌اش، ۶۰ درصد برنج داخلی را خریداری می‌کند.

او همچنان تأکید کرد “بر اساس هدایت کمیسیون تدارکات، ما از تخم مرغ وطنی استفاده می‌کنیم، ما تصمیم گرفته ایم که در رابطه به تخم مرغ تثبیت احتیاج را ارائه کنیم به خاطر قرارداد و به رؤسای فارم‌های مرغداری به صورت مستقیم قرارداد خواهیم کرد”.

برای اولین بار در منوی غذایی ارتش، در هفته سه بار استفاده از گوشت مرغ نیز منظور شده و امسال گوشت گاومیش وارداتی پاکستانی حذف گردیده است.

مقامات ارتش، سکتور خصوصی را تشویق می‌کنند که در بخش فارم‌های مرغداری برای تولید گوشت و تخم، سرمایه‌گذاری کنند.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان نیز در این مراسم تأیید کرد که در شش ماه دوم سال ۱۳۹۵ خورشیدی، وزارت دفاع افغانستان برای تهیه اعاشۀ خود، با برخی شرکت‌های داخلی قرار داد کرده است.

آقای ضمیر گفت “در یک سال به حالت فعلی دو میلیون و ۵۳۰ هزار کیلو گوشت سالانه از این شرکت‌ها خریداری می‌شود و این خریداری زیاد خواهد شد در صورتی که تاجران و سکتور خصوصی ما سرمایه‌گذاری خود را بیشتر کنند تا میزان تولید گوشت مرغ بلند برود”.

در حال حاضر، دو فابریکۀ پروسس برنج در افغانستان وجود دارد که هر دوی این فابریکه‌ها بر اساس قراردادهایی که با وزارت دفاع دارند، سالانه یک هزار و ۴۴۰ تن برنج وطنی را تولید می‌کنند.

وزیر زراعت افزود که وزارت دفاع به جای کیله و کینو، روزانه ۵۲ تن سیب وطنی را برای ارتش خریداری می‌کند که به باور وی، خریداری از محصولات زراعتی داخلی، سبب رشد اقتصادی دهقان و در نهایت خودکفایی این کشور خواهد شد.

بر اساس ارقام سکتور خصوصی افغانستان، در حال حاضر ۷۵۰ میلیون دالر برای ساخت ۱۰۸۰۰ فارم مرغداری سرمایه‌گذاری شده است که تنها در سال گذشته (۱۳۹۵) خورشیدی، میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، ۲۵۰ میلیون دالر بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟