میوه تازه افغانستان با کیفیت ترین میوه؛ اما بدون بازار

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 29824

اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، وضعیت میوه تازه افغانستان در مقایسه با سال گذشته از لحاظ کمی و کیفی بهبود یافته است؛ اما نبود بازار داخلی، کاهش صادرات میوه به پاکستان و نبود سردخانه‌های معیاری برای نگهداری آن، از جمله مشکلات بزرگی است که تاجران با آن رو به‌رو اند. قیمت میوه تازه در کابل نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و هر شهروند می‌تواند خریداری کند.

خربزه افغانستان از نامدار ترین میوه‌ها دست کم در آسیا می‌باشد. خربزه میوه انرژی زا و سرشار از ویتامین‌هایA، C و D بوده و همچنان یک منبع قوی پتاسیم می‌باشد. در میان کشورهای آسیایی، افغانستان بیشترین انواع خربوزه را دارد. شمال افغانستان کشتزار خربوزه است و با آنکه خاست‌گاه خربزه مشخص نیست؛ اما مردم سرزمین‌های شمالی کشور به این باور هستند که خربوزه از آنجا به نقاط دیگر رفته‌است. در افغانستان با اینکه خربزه در قندهار و جلال‌آباد و هرات می‌روید، اما مقدار خربوزه‌ای که از قسمت‌های شمالی وارد بازارهای میوه می‌شود، به اندازه کافی بیشتر از آن است که در این ولایت‌ها کشت می‌شود؛ همین است که شمال افغانستان را «سرزمین خربوزه» می‌گویند.

انگور افغانستان نیز کیفیتی را دارد که خیلی از کشورهای منطقه هوس داشتن آن را دارند. افغانستان بیشتر از صد نوع انگور دارد که بیش از سی نوع آن در باغ‌های ولایت هرات پرورش داده می‌شود. هر چند هرات زمانی هفتاد نوع انگور داشت. بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع، محصول انگور امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

اما در این میان، یکی از مشکلات عمده‌ی که باغداران افغانستان با آن مواجه اند، میوه‌های خارجی است که در فصل فراوانی میوه، به افغانستان وارد می‌شود. هرچند سخنگوی اتاق‌های تجارت وارد شدن میوه‌های مختلف را از نیازهای مردم می‌داند؛ اما فروشندگان میوه تازه می‌گویند، مشکل در خود مردم است که به محصولات افغانستان هرچند با کیفیت‌تر از میوه‌های خارجی است، اهمیت نمی‌دهند و حاضر اند یک کارتن سیب چینایی را به یک هزار افغانی بخرند، اما از افغانستان یک سیر سیب را به چندین برابر کمتر از آن نمی‌خرند.

سیب، کیله، ناک، مالته، آلوبالو، گیلاس، کیوی و آم از جمله میوه‌های تازه‌ای اند که حتی در فصل میوه نیز در بارازهای کشور به فراوانی دیده می‌شود؛ درحالیکه میوه‌های داخلی کشور به سبب نبود بازار عمدتا فاسد می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟